کتابخانه مسروری حکم آباد
بخش بزرگی از کشور را می توان در کتابها پیمود اندرولنگ 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
طراح قالب


 اولین نشست کتاب خوان کتابخانه ای کتابخانه مسروری جوین با استقبال بی نظیر علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی مواجه شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین ،مسئول کتابخانه مسروری  ضمن اعلام این خبر گفت: اولین نشست کتاب خوان راس ساعت 10 صبح درمحل سالن مطالعه کتابخانه مسروری با حضور جمع کثیری از اعضا برگزار گردید.

حسین ملکوتی اصل افزود : بعد از فراخوان و تبلیغ مناسب جهت برگزاری این مراسم داوطلبان زیادی برای معرفی کتاب به کتابخانه مراجعه نمودند که در نهایت و با توجه به محتوای کتاب پیشنهادی تعداد 15کتاب برای نخستین جلسه انتخاب گردید.

حکم آبادی، بخشدار عطاملک از مهمانان ویژه این مراسم بود که در ابتدای این مراسم این نشست را بی نظیر خواند و حضار را دعوت به همکاری در برگزاری هرچه باشکوهتر جلسات آتی این نشست نمود. و سپس  کتاب " از سعد آباد تا لوزان" نوشته محمد سعید احدیان از انتشارات موسسه فرهنگی و هنری خراسان را  معرفی نمودند.

سپس ملایی، عضو محترم شورای اسلامی شهر حکم آباد ضمن تاکید بر پایین بودن سرانه مطالعه در سطح کشور خواستار توجه همگان به خصوص سنین نوجوانان به مبحث کتاب دانستند و سپس کتاب شعر "ضد" اثر استاد فاضل نظری را معرفی نمودند

کتاب نامیرا نوشته صادق کرمیار و از انتشارات نیستان توسط خانم صلاحی عضو فعال کتابخانه معرفی گردید.

کتاب گلپوش نوشته امیر عباس پهلوان با موضوع حجاب توسط فاطمه حکم آبادی عضو نوجوان کتابخانه معرفی گردید.

رمان زیبای آناکارنینا نوشته تولستوی توسط عضو فعال کتابخانه و انجمن ادبی مرتضی اربابی معرفی شد.

کتاب یک قمقه دریا که توسط محمد هادی زاهدی رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسنادآستان قدس رضوی نوشته شده و حاوی یک صد قصه و نکته از زندگانی حضرت رضا علیه اسلام  است توسط مهندس احسان عباس آبادی شاعر و عضو فعال کتابخانه معرفی گردید.

شاهرخ حر انقلاب اسلامی توسط نوجوان فعال کتابخانه محمد امین احمد آباد خیلی زیبا معرفی گردید

همنام گلهای بهاری نوشته حسین سید ساروی از انتشارات دفتر نشر معارف توسط عضو کتابخانه فاطمه جهانی معرفی گردید.

حکایات پارسیان نوشته رضا بابایی متضمن 24 حکایت و داستان‌های عرفانی است که در موضوعات متفاوتی از جمله رفیقان نیمه‌راه، مهمان‌داری خدا، عذاب معنوی، مسائل تلخ و شیرین، و امید روایت شده است توسط فرهنگی و عضو کتابخانه محمد احمدی معرفی شد.

صحیفه مهدیه که توسط سید مرتضی مجتهدی سیستانی گرد اوری شده است توسط سکینه حکم آبادی عضو فعال کتابخانه به نحو زیبایی معرفی گردید.

رمان "از این همه جا " نوشته تکین حمزه لو  از انتشارات روشا توسط عضو فعال کتابخانه و انجمن ادبی نگین وکیلی معرفی گردید.

رفاقت به سبک تانک نوشته داوود امیریان از انتشارات سوره مهر توسط نوجوان فعال کتابخانه علیرضا کلاته عربی معرفی گردید.

رمان " دختر آفتاب " نوشته سهیلا بامیان توسط عضو کتابخانه حمیده حکم آبادی معرفی گردید.

کتاب تازه به چاپ رسیده " افسانه های گلین باجی" توسط فاطمه حکم آبادی نویسنده کتاب معرفی شد..

 

عضو دبیرخانه نشستهای کتابخانه ای استان خراسان رضوی افزود :در حاشیه این مراسم منابع کتاب جشنواره کتاب رضوی نیز درمعرض دید حضار قرار گرفت و بعضی از کتاب ارسالی به فروش رسید.

 

منبع: www.mashadpl.ir


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 3 مرداد 1395برچسب:نشست کتابخوان,کتابخانه مسروری,حکم آباد,کتابخانه حکم آباد,کتابخانه جوین,, ] [ 11:7 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

 

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامین عاشورایی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.
 

شماس شامی/ نوشته مجید قیصری/ انتشارات افق/ 159 صفحه


داستان اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این امکان و ظرفیت را داراست که تاریخ را از زاویه‌ای نو به روایت بنشیند، گویی که آن را باز می‌آفریند. این کتاب نگاهی متفاوت به واقعه عاشوراست. شمّاس کلمه سریانی به معنای خادم کلیسا است و این داستان، ماجرای محققی سوری است که برحسب اتفاق کتابی قدیمی را در شهر حلب به دست می‌آورد. متن اصلی گزارشی که محقق سوری آن را یافته به زبان لاتین است که شخصی به نام یولیوس آن را نوشته است و در این گزارشِ مفصل به حوادث بعد از واقعه کربلا می‌پردازد. نویسنده گزارش محافظ یا خادم مخصوصِ‌ عالی‌جناب جالوت،‌ نماینده وقت امپراتور روم بوده است. در بخشی از گزارش، حوادث مربوط به دربار بنی‌امیه و شهر شام در سال 61 هجری قمری مطابق 682 میلادی، بیان شده است. اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به صورتی معما‌گونه پیش می‌رود؛ این رمان به موضوع جابه‌جایی سفیران روم در شام می‌پردازد و اطلاعات پراکنده‌ای که در منابع تاریخی وجود دارد در آن جمع شده است و نویسنده با استفاده از شخصیت روایت‌گر شمّاس سعی کرده آن‌ها را همانند نخ تسبیح به یکدیگر متصل کند نویسنده بارها درباره این کتاب تأکید کرده است که «شمّاس شامی» رمان است نه تاریخ.
 

تشنه‌لبان/ نوشته حمید گروگان/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ 320 صفحه


کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» وی‍ژه‌ نوجوانان و مخاطبان عمومی به‌شمار می‌رود و در آن، وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی متناسب با هر مطلب از شاعران مختلف نظیر حافظ انتخاب شده است. قالب، تصویرگری و جنس کاغذ کتاب، این مجموعه را از کتاب‌های موجود در این زمینه متمایز ساخته است؛ تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیرِ این کتابِ منحصر به فرد، به گونه‌ای است که نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیک و تصویرسازی را به نمایش گذاشته است. تصویرگری کتاب تشنه‌لبان را هاجر سلیمی‌نمین و طراحی گرافیکی آن را کوروش پارسانژاد بر عهده داشته‌اند.

نویسنده با رجوع به معتبرترین منابع تاریخی عاشورا، حوادث این روز بزرگ را آنچنان با دقت و جز‌ به ‌جز روایت کرده ‌که خواننده خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی ‌پیامبرصلی‌الله علیه و آله اشک می‌ریزد. مقتل بلند عاشورایی تشنه‌لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. در نگارش این کتاب، بیش از 30 منبع استفاده شده است و تا‌جایی‌که به منابع و مآخذ دسترسی داشته‌اند، تلاش شده به معرفی آن گروه از اصحاب عاشورا پرداخته شود که از آنان، یافته‌هایی روشن، مستند و تقریباً خالی از ابهام در دست است. در انتهای کتاب نیز نَسَب‌نامه امام حسین علیه السلام ذکر شده است.
 

10 قصه عاشورایی برای بچه‌ها/ نوشته فریبا کلهر/ انتشارات قدیانی/ 127 صفحه


در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذار در واقعه عاشورا، به عنوان محور این قصه‌ها انتخاب شده و برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و ملموس و تصویرگری جذاب روایت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین علیه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد علیه‌اسلام است. این فرم روایت داستان‌ها برای مخاطب کودک و نوجوان بدیع و جذاب است. این کتاب برگزیده پانزدهمین جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام »، «حضرت زینب سلام الله علیها»، «حضرت ابوالفضل علیه‌السلام » و «حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام » قهرمانانی هستند که قصة آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک‌پسند روایت شده است. در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که به‌گونه‌ای مکمل داستان است.
 

ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا/ نوشته سید محمدمهدی میرباقری/ انتشارات تمدن نوین/233 صفحه 


کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان‌های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی‌الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده ‌است. 

اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت‌الاسلام  محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین(ع) است که در سال 1377 ارائه شد. 

به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش‌بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب‌های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خدا و بلای آن‌هاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه‌تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می‌کنند.» 

این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی‌الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند. 
 

جامه‌دران/ سروده سعید بیابانکی/ انتشارات فصل پنجم/ 77 صفحه  


این کتاب شامل ۳5 قطعه از اشعار سعید بیابانکی است که بیشتر آن‌ها در قالب غزل است، اما ۲ مثنوی و ۳ چهارپاره نیز در میان آن‌ها وجود دارد. اشعار سعید بیابانکی با موضوعات مذهبی از جمله انتظار، مدح و منقبت معصومین (علیهم‌السلام) که پیش از این به صورت پراکنده در کتاب‌های «نیمی از خورشید»، «نه ترنجی نه اناری»، «سنگچین» و نیز در مطبوعات و دنیای مجازی منتشر شده بوده، در کتاب «جامه‌دران» گردآوری شده است. از عناوین این مجموعه شعر، می‌توان به «درنگ»، «علی»، «خوشه پروین»، «دو بیت اشک»، «زیارت»، «کوه»، «اسب‌های بی‌رکاب»، «نیمی از خورشید»، «عصر عاشورا»، «سپیدار»، «مشرق فردا»، «ای گنج نوشدارو» و... اشاره کرد.

قطعه‌ای از اشعار این مجموعه با عنوان «عصر عاشورا»:
لبانمان همه خشک‌اند و چشم‌ها چه ترند/ درون سینه من شعرها چه شعله‌ورند/ نیامد آن سبویی عطش بنوشدمان/ هزار سال‌ها گذشته است و چشم‌ها به درند/ چه رفته بر سر آن دست‌های آب‌آور/ که خیمه‌های عطش سوز تشنه خبرند/ کجایی‌اند مگر این سران سرگردان؟/ که از تمام شهیدانِ روزگار سرند...
 

سلوک عاشورایی (دوره ده‌جلدی)/ نوشته حاج آقا مجتبی تهرانی/ مؤسسة فرهنگی و پژوهشی مصابیح‌الهدی 


عالم عامل ربانی و مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در ایام محرم و صفر دهه نود، در جلسات اخلاق و معارف اسلامی خود به بررسی ابعاد گوناگون حرکت و قیام امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته‌اند که متن این مباحث با عنوان «سلوک عاشورایی» منتشر شده است. مهم‌ترین ویژگی بی‌نظیر این مجموعه این است که به بهترین روش نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(علیه‌السلام) با نهضت خود دین جدشان را زنده نگه‌داشته‌اند. منازل دهگانة این مجموعه عبارت‌اند از: تعاون و همیاری؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ هجرت و مهاجرت؛ دین و دین‌داری؛ استقامت و پایداری؛ حق و باطل؛ عزّت و ذلّت؛ غیرت دینی؛ بینش و نگرش؛ شرح خطبه منا.

در فرازی از جلد اول حاج آقا مجتبی می‌گوید: «یک وقت است که در دریا افتاده‌ای و خودت به چیزی متمسک می‌شوی و بیرون می‌آیی، اما یک وقت است که کسی دستت را می‌گیرد و بیرون می‌کشد، این قایق نجات است... یعنی نمی‌گوید دستت را به من بده بلکه خودش دست غریق را می‌گیرد و از ورطه هلاکت بیرون می‌کشد و حسین(علیه‌السلام) کشتی نجات است.
 

گزارشی مستند از حوادث بعد از کربلا/ نوشته محمد محمدیان/ انتشارات امیر کبیر/160 صفحه


در این کتاب حوادث بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) تا ورود کاروان اسیران به کوفه و سپس شام و بازگشت آن‌ها به کربلا و پس از آن به مدینه در چهل بخش روایت می‌شود. سعى و تلاش در این مجموعه بر این بوده است که مطالب ارائه شده مستند به کلام معصومین(علیهم‌السلام) و یا افراد موثق و مورد اعتماد باشد و از کتاب‌هاى تاریخى معتبر که نزد اهل فن پذیرفته هستند، استفاده شود و در‌ عین‌حال از نقل مطالبى که با محکمات و اصول اساسى مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) منافات دارد، اجتناب شده است. نگاه اصلى در این کتاب نگاه اثباتى بوده است، بدین معنا که تلاش شده، نقل‏هاى معتبر و مستند از حادثه عاشورا که در میان آثار روایى و تاریخى ما وجود دارد ارائه شود، اما نگاه سلبى و بیان موارد غلط و غیر‌واقعى و دست گذاشتن بر موارد تحریف شده در آن نیامده است. اهتمام ویژه نویسنده بر استفاده از صحیح‌ترین و قطعی‌ترین و بی‌خدشه‌ترین نقل‌ها و روایات تاریخی مهم‌ترین وجه تمایز کتاب با آثار مشابه است.

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:مطالعه,کتابخوانی,مطالعه در محرم,کتابخانه مسروری,, ] [ 15:21 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

 

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامین عاشورایی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.
 

شماس شامی/ نوشته مجید قیصری/ انتشارات افق/ 159 صفحه


داستان اجازه ندارد تاریخ را تحریف کند، اما این امکان و ظرفیت را داراست که تاریخ را از زاویه‌ای نو به روایت بنشیند، گویی که آن را باز می‌آفریند. این کتاب نگاهی متفاوت به واقعه عاشوراست. شمّاس کلمه سریانی به معنای خادم کلیسا است و این داستان، ماجرای محققی سوری است که برحسب اتفاق کتابی قدیمی را در شهر حلب به دست می‌آورد. متن اصلی گزارشی که محقق سوری آن را یافته به زبان لاتین است که شخصی به نام یولیوس آن را نوشته است و در این گزارشِ مفصل به حوادث بعد از واقعه کربلا می‌پردازد. نویسنده گزارش محافظ یا خادم مخصوصِ‌ عالی‌جناب جالوت،‌ نماینده وقت امپراتور روم بوده است. در بخشی از گزارش، حوادث مربوط به دربار بنی‌امیه و شهر شام در سال 61 هجری قمری مطابق 682 میلادی، بیان شده است. اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به صورتی معما‌گونه پیش می‌رود؛ این رمان به موضوع جابه‌جایی سفیران روم در شام می‌پردازد و اطلاعات پراکنده‌ای که در منابع تاریخی وجود دارد در آن جمع شده است و نویسنده با استفاده از شخصیت روایت‌گر شمّاس سعی کرده آن‌ها را همانند نخ تسبیح به یکدیگر متصل کند نویسنده بارها درباره این کتاب تأکید کرده است که «شمّاس شامی» رمان است نه تاریخ.
 

تشنه‌لبان/ نوشته حمید گروگان/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ 320 صفحه


کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» وی‍ژه‌ نوجوانان و مخاطبان عمومی به‌شمار می‌رود و در آن، وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی متناسب با هر مطلب از شاعران مختلف نظیر حافظ انتخاب شده است. قالب، تصویرگری و جنس کاغذ کتاب، این مجموعه را از کتاب‌های موجود در این زمینه متمایز ساخته است؛ تصویرگری و صفحه‌آرایی چشمگیرِ این کتابِ منحصر به فرد، به گونه‌ای است که نمونه‌ای زیبا و به یاد ماندنی از هنر گرافیک و تصویرسازی را به نمایش گذاشته است. تصویرگری کتاب تشنه‌لبان را هاجر سلیمی‌نمین و طراحی گرافیکی آن را کوروش پارسانژاد بر عهده داشته‌اند.

نویسنده با رجوع به معتبرترین منابع تاریخی عاشورا، حوادث این روز بزرگ را آنچنان با دقت و جز‌ به ‌جز روایت کرده ‌که خواننده خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان علیه‌السلام با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی ‌پیامبرصلی‌الله علیه و آله اشک می‌ریزد. مقتل بلند عاشورایی تشنه‌لبان پاسخی به نیاز جامعه، به ویژه نوجوانان برای خواندن یک اثر مناسب مذهبی است. در نگارش این کتاب، بیش از 30 منبع استفاده شده است و تا‌جایی‌که به منابع و مآخذ دسترسی داشته‌اند، تلاش شده به معرفی آن گروه از اصحاب عاشورا پرداخته شود که از آنان، یافته‌هایی روشن، مستند و تقریباً خالی از ابهام در دست است. در انتهای کتاب نیز نَسَب‌نامه امام حسین علیه السلام ذکر شده است.
 

10 قصه عاشورایی برای بچه‌ها/ نوشته فریبا کلهر/ انتشارات قدیانی/ 127 صفحه


در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذار در واقعه عاشورا، به عنوان محور این قصه‌ها انتخاب شده و برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و ملموس و تصویرگری جذاب روایت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین علیه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد علیه‌اسلام است. این فرم روایت داستان‌ها برای مخاطب کودک و نوجوان بدیع و جذاب است. این کتاب برگزیده پانزدهمین جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام »، «حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام »، «حضرت زینب سلام الله علیها»، «حضرت ابوالفضل علیه‌السلام » و «حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام » قهرمانانی هستند که قصة آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک‌پسند روایت شده است. در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که به‌گونه‌ای مکمل داستان است.
 

ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا/ نوشته سید محمدمهدی میرباقری/ انتشارات تمدن نوین/233 صفحه 


کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان‌های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی‌الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده ‌است. 

اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت‌الاسلام  محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین(ع) است که در سال 1377 ارائه شد. 

به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش‌بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب‌های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خدا و بلای آن‌هاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه‌تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می‌کنند.» 

این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی‌الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند. 
 

جامه‌دران/ سروده سعید بیابانکی/ انتشارات فصل پنجم/ 77 صفحه  


این کتاب شامل ۳5 قطعه از اشعار سعید بیابانکی است که بیشتر آن‌ها در قالب غزل است، اما ۲ مثنوی و ۳ چهارپاره نیز در میان آن‌ها وجود دارد. اشعار سعید بیابانکی با موضوعات مذهبی از جمله انتظار، مدح و منقبت معصومین (علیهم‌السلام) که پیش از این به صورت پراکنده در کتاب‌های «نیمی از خورشید»، «نه ترنجی نه اناری»، «سنگچین» و نیز در مطبوعات و دنیای مجازی منتشر شده بوده، در کتاب «جامه‌دران» گردآوری شده است. از عناوین این مجموعه شعر، می‌توان به «درنگ»، «علی»، «خوشه پروین»، «دو بیت اشک»، «زیارت»، «کوه»، «اسب‌های بی‌رکاب»، «نیمی از خورشید»، «عصر عاشورا»، «سپیدار»، «مشرق فردا»، «ای گنج نوشدارو» و... اشاره کرد.

قطعه‌ای از اشعار این مجموعه با عنوان «عصر عاشورا»:
لبانمان همه خشک‌اند و چشم‌ها چه ترند/ درون سینه من شعرها چه شعله‌ورند/ نیامد آن سبویی عطش بنوشدمان/ هزار سال‌ها گذشته است و چشم‌ها به درند/ چه رفته بر سر آن دست‌های آب‌آور/ که خیمه‌های عطش سوز تشنه خبرند/ کجایی‌اند مگر این سران سرگردان؟/ که از تمام شهیدانِ روزگار سرند...
 

سلوک عاشورایی (دوره ده‌جلدی)/ نوشته حاج آقا مجتبی تهرانی/ مؤسسة فرهنگی و پژوهشی مصابیح‌الهدی 


عالم عامل ربانی و مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در ایام محرم و صفر دهه نود، در جلسات اخلاق و معارف اسلامی خود به بررسی ابعاد گوناگون حرکت و قیام امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته‌اند که متن این مباحث با عنوان «سلوک عاشورایی» منتشر شده است. مهم‌ترین ویژگی بی‌نظیر این مجموعه این است که به بهترین روش نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(علیه‌السلام) با نهضت خود دین جدشان را زنده نگه‌داشته‌اند. منازل دهگانة این مجموعه عبارت‌اند از: تعاون و همیاری؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ هجرت و مهاجرت؛ دین و دین‌داری؛ استقامت و پایداری؛ حق و باطل؛ عزّت و ذلّت؛ غیرت دینی؛ بینش و نگرش؛ شرح خطبه منا.

در فرازی از جلد اول حاج آقا مجتبی می‌گوید: «یک وقت است که در دریا افتاده‌ای و خودت به چیزی متمسک می‌شوی و بیرون می‌آیی، اما یک وقت است که کسی دستت را می‌گیرد و بیرون می‌کشد، این قایق نجات است... یعنی نمی‌گوید دستت را به من بده بلکه خودش دست غریق را می‌گیرد و از ورطه هلاکت بیرون می‌کشد و حسین(علیه‌السلام) کشتی نجات است.
 

گزارشی مستند از حوادث بعد از کربلا/ نوشته محمد محمدیان/ انتشارات امیر کبیر/160 صفحه


در این کتاب حوادث بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السلام) تا ورود کاروان اسیران به کوفه و سپس شام و بازگشت آن‌ها به کربلا و پس از آن به مدینه در چهل بخش روایت می‌شود. سعى و تلاش در این مجموعه بر این بوده است که مطالب ارائه شده مستند به کلام معصومین(علیهم‌السلام) و یا افراد موثق و مورد اعتماد باشد و از کتاب‌هاى تاریخى معتبر که نزد اهل فن پذیرفته هستند، استفاده شود و در‌ عین‌حال از نقل مطالبى که با محکمات و اصول اساسى مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) منافات دارد، اجتناب شده است. نگاه اصلى در این کتاب نگاه اثباتى بوده است، بدین معنا که تلاش شده، نقل‏هاى معتبر و مستند از حادثه عاشورا که در میان آثار روایى و تاریخى ما وجود دارد ارائه شود، اما نگاه سلبى و بیان موارد غلط و غیر‌واقعى و دست گذاشتن بر موارد تحریف شده در آن نیامده است. اهتمام ویژه نویسنده بر استفاده از صحیح‌ترین و قطعی‌ترین و بی‌خدشه‌ترین نقل‌ها و روایات تاریخی مهم‌ترین وجه تمایز کتاب با آثار مشابه است.

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:مطالعه,کتابخوانی,مطالعه در محرم,کتابخانه مسروری,, ] [ 15:21 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

علاقه مندان می توانند این رمان زیبا را از کتابخانه های عمومی عطاملک جوینی نقاب و شادروان امیر مسروری حکم آباد به امانت بگیرند


برچسب‌ها:

 

 

علاقه مندان می توانند این رمان زیبا را از کتابخانه های عمومی عطاملک جوینی نقاب و مسروری حکم آباد بهامانت بگیرند.


برچسب‌ها:

 تازه ترین کتاب های ثبت شده در کتابخانه مسروری در قاب تصویر

 

 


برچسب‌ها:

 مدیر کل محترم کتابخانه های استان خراسان رضوی در بازدید اخیر خود  از کتابخانه مسروری قول مساعدت جهت تجیهز کتاب بخش کودک داده بودند که این بزرگوار خیلی زود به وعده خود عمل نمودند و تعداد 350 کتاب تازه منتشر شده به بخش کودک کتابخانه ما اضافه شد. و با احتساب 350 کتابی از قبل در بخش کودک وجود  داشت، اکنون تعداد 700 کتاب ویژه کودک در کتابخانه موجود است واین یک خبر خوش برای کودکان و والدین گرامی می باشد.امیدوارم شما عزیزان ارزش این کتابها را دانسته و با عضویت در کتابخانه از امکانات آن بهره مند شوید.

 

 

والدینی که فرزندشان پیش دبستانی است می توانند از 30 نسخه کتاب آموزشهای لازم برای پیش دبستانی استفاده نمایند.

 


برچسب‌ها:

 

متنمتنمتنمتن

مژگان تنها فرزند خانواده منتظر بازگشت عمویش و خانواده او از یک سفر طولانی است .بالاخره این انتظار به پایان می رسد و عمو یش همراه تنها فرزندش مایکل بالاخره پا به خاک ایران می گذاند.مژگان که انتظار یک پسر هم سن و سال خود را دارد از دیدن مایکل متعجب می شود.مایکل و مژگان به دلیل اختلاف فرهنگی که دارند با هم اختلاف پیدا می کنند .ولی بعد از مدتی مایکل به او اعتراف می کند از زمانی که عکس او را دیده عاشقش بوده و به علت طلاق مادرش وابسته مژگان شده و همیشه با عکس او درد و دل کرده است.مژگان نیز به مایکل علاقه دارد .ولی به دلایلی یاز با هم اختلاف پیدا می کنند و مایکل از ایران می رود.بعد از مدتی مژگان به عقد آریان پسر همسایه در می آیدو کم کم یاد و خاطره مایکل را فراموش میکند اما مدتی بعد دست سرنوشت بازی دیگری را برای او رو می کندو آرامش او را به هم می زند......................... 

 

این رمان ادامه رمان دختر آفتاب است وسرنوشت بچه های مایکل و مژگان و آریان و زهره و عمو و سمیه را مشخص میکند.عمو و سمیه خانم بعد از ازدواج در سفری که به مشهد دارند کودکی را به فرزند خواندگی قبول میکنند. اسم آن پسر را شهریار میگذارند و با اصرار از مژگان و مایکل که به تازگی بچه دار شده اند می خواهند که دخترشان نیکتا را به نام شهریار کنند. حال که هم نیکتا و هم شهریار و هم پویان پسر آریان بزرگ شده اند، نیکتا احساسی به جز حس هم بازی کودکی بودن نسبت به شهریار ندارد. حال آنکه…………….

 

naghd

 

سرگذشت ندیمه” بیانگر موقعیتی است که مردان دارای قدرت روی باروری زنان هستند و بدین ترتیب آنان را وادار به قبول رفتارهایی می کنند تا فرزندآوری به هر طریق صورت گیرد

رمان سرگذشت ندیمه داستانی را بازگو می­کند که در دورانی نامشخص در آینده و در مکانی نامعلوم (جامعه جلید) رخ می­دهد، هر چند که از متن داستان چنین بر می­آید که جلید در همسایگی کشور کانادا قرار دارد.

کاهش زاد و ولد در جلید نیز رخ داده بود، چه به علت عدم تمایل به فرزندآوری یا بیماری­های جنسی به­خصوص ایدز و سفلیس، همچنین حوادث مختلف اتمی، نشت مواد شیمیایی، میکروبی و سمی، استفاده نامناسب از حشره­کش ها وسایر سموم، مسائل متعددی باعث شدند که افراد زیادی در جلید نابارور شوند. برای رفع مشکل ناباروری باید اقداماتی دیگر صورت می­گرفت. زنان به عنوان افرادی که دارای قابلیت باروری بودند باید به فرزندآوری تشویق می­شدند و تنها نقش همسر و مادر را ایفا می­کردند.

 

در جلید افراد به گروه­های مختلف مجزا از یک­دیگر تقسیم شدند. مردان به فرماندهان که دارای موقعیتی بالا در جامعه هستند، فرشتگان یا سربازان و ماموران امنیتی و مراقبان که بر رفتار افراد نظارت می­کنند تقسیم شدند. تقسیم بندی زنان کامل­تر بیان می­شود. بخشی از جامعه، زنانی که دارای قابلیت باروری هستند و از آنان به عنوان ماشین­های زنده باروری استفاده می­شود، ندیمه نام دارند. آنان سراپا لباس قرمز رنگ می­پوشند “رنگ خون که شاخص وضعیت و جایگاه ماست.” (صفحه 15) وظیفه ندیمه فرزندآوری برای فرمانده و همسر اوست. گروه دیگر همسران فرماندهان هستند که ازدواج کرده­اند، اما به هر دلیل نابارور هستند و شخصا قادر به فرزندآوری نیستند. لباس آنان نیز رنگ خاص خود یعنی آبی را دارد. مارتاها یا خدمتکاران که لباس سبز چرک می­پوشند و در خانه فرماندهان کارهای خانگی را انجام می­دهند. البته زنان همسران مردان فقیرتر نیز وجود دارند که نام­شان تدبیرگران منزل است که لباس­هایی با رنگ­های مختلف ولی ارزان قیمت بر تن دارند. هم چنین گروهی تحت عنوان “عمه­ ها” نیز وجود دارند که وظیفه­شان دادن آموزش­های لازم به ندیمه­ ها برای فعالیت آتی آنان است و ...

 

علاقه مندان می توانند این کتابها را از کتابخانه مسروری به امانت گرفته و از مطالعه آن لذت ببرند.

 


برچسب‌ها:

 

 

هرچی در باره ی امام زمان میخواهید بدانید در این کتاب گردآوری شده است.

کتاب موعودنامه در قالب فرهنگ الفبای مهدویت، پیرامون موضوعات حضرت مهدی(عج)، غیبت، انتظار و ظهور، توسط «مجتبی تونه ای» گردآوری شده است.در بخش الف فهرست این فرهنگ الفبایی موضوعاتی از قبیل آثار انتظار،آرماگدون، آخرالزمان، آزمون غیبت، آداب ملاقات با امام زمان(عج)، آدینه و سایر موضوعات مربوط که با این حرف آغاز می شود، بررسی شده است.نویسنده در ابتدای کتاب بیان می کند که به منظور استفاده عموم مردم و جوانان از مطالب این کتاب، ترجمه روایات به صورت مختصر بیان شده، اما در بخش پاورقی کتاب به منبع اصل روایت نیز اشاره شده است.تونه ای در بخشی از این کتاب آورده است: از آنجا که امامت یکی از نعمت های بزرگ الهی است، شناساندن نعمت حضرت ولی عصر(عج)، قدردانی از نعمت الهی را به دنبال دارد و جامعه قدردان از نعمت امامت، مرهون لطف حضرت حق قرار می گیرد.این صاحب قلم در بیان آثار انتظار می نویسد: کسی که انتظار قیام مصلح جهانی را دارد، در حقیقت انتظار انقلاب و تحولی بس عظیم و وسیعی را دارد که یکی از اساسی ترین انقلاب های بشری در طول تاریخ بشر است 

قسمت های از این کتاب ؛

صورتی در خورشید: از نشانه های آخر الزمان ظاهر شدن صورتی در قرص خورشید ذکر شده است. مردم سیمای مردی را در خورشید خواهند دید که نام و نشان او را خواهند شناخت. این شنانه پرشکوه در عهد سفیانی خواهد بود و در آن هنگام سپاه سفیانی و خود او هلاک خواهند شد. صاحب کتاب روزگار رهایی می نویسد: منظور از سیمای مردی که در قرص خورشید ظاهر خواهد شد، سیمای حضرت مسیح (ع) است که در خوشیذ ظاهر میشود و از اسملن فرود می آید و با حسب و نسبتش شناخته می شود و دیگر کسی در حق او دچار تردید نمی شود. در حدیث دیگری آمده است: صورت و سینه ای در قرص خورشید برای مردمان ظاهر می شود. در روایاتی از امام صادق (ع) آمده است: سه بانگ آسمانی در ماه رجب شنیده می شد: اول، آگاه باشید که لعنت خدا بر ستمگران باد، دوم، ای گروه مومنان رستاخیز نزدیک است، سوم، بدن مردم! خداوند فلانی، پسر فلانی ... سلسه نسب حضرت قائم (ع) را تا حضرت علی (ع) می رساند را برانگیخت.

صورتی در ماه: در روایات است: سالی که صحیفه آسمانی در آن شنیده می شود، نشانه ای پیش از آن در ماه رجب دیده می شود. گفته شد: آن نشانه چیست؟ فرمود: سیمایی در قرص ماه دیده می شود، دست و کف دست روشنی در فضا ظاهر می شود و به سوی او اشاره می کند و ندایی از آسمان بلند می شود وهمه مردم روی زمین آن را می شنوند.
صاعقه: یکی از نشانه های ظهور بر طیق روایات صاعقه است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: منتظر نشانه های پیاپی به سان دانه های تسبیح باشید، که نخستین آن ها صاعقه های آسمانی است. صاعقه در لغت به دو معنی است: اول، صاعقه اسمانی. دوم، مرگ ناگهانی. در حدیث مذکور دو معنی صحیح است. ولی حدیث دیگری از رسول اکرم(ص) در باره نشانه های آخر الزمان وارد شده که در آن واژه صواعق به معنای مرگ ناگهانی به کار رفته است. در روایتی آمده که خرابیترکستان در آخر الزمان، از صاعقه ها است البته ممکن  است کلمه صواعق انحصار به صاعقه های آسمانی نداشته باشید و به موشک ها و دیگر مواد آتش زای قابل پرتاب نیز گفته شود

 

علاقه مندان می توانند این کتاب پر بار را از کتابخانه مسروری به امانت بگیرند.


برچسب‌ها:

 به گفته خودش یک هفته ای است که از مشهد به حکم آباد اومدن برای زندگی.

خیلی برایم جالب بود وقتی گفت اولین چیزی که برام مهم و سوال بود اینکه اونجا کتابخانه داره یا نه؟

و وقتی همسایه شون گفته یک کتابخانه در روبروی مسجد جامع به اسم کتابخانه مسروری هست خیلی خوشحال شده بود.و این بود که دیروز عصر به اتفاق تنها پسرش به کتابخانه آمدند.

و عضو کتابخانه شدند.واقعا لذت بردم چند کارت عضویت کتابخانه های مشهد در دستش بود.معلوم بود که به طور متوالی عضو کتابخانه های عمومی بوده.و برای اولین بار از کتابخانه مسروری ،کتابهای

 

 

#

نام کاربری

نام و نام خانوادگی

نام کتاب

تاریخ امانت

مدت امانت

تاخیر

تاریخ بازگشت

 

1

1995573*******

عضو جدید

داستانهای بحار الانوار 
(0101BF0001439)

6 تیر 1394

14

ندارد

20 تیر 1394

 

2

1995573*******

عضوجدید

موعودنامه : فرهنگ الفبایی مهدویت & درباره حضرت مهدی &عج) غیبت انتظار ظهور
(0101BF0004274)

6 تیر 1394

14

ندارد

20 تیر 1394

 

3

1995573*******

عضو جدید

میزان الحکمه همراه باترجمه فارسی 
(0101BF0000884)

6 تیر 1394

14

ندارد

20 تیر 1394

 

را به امانت برد.

همچنین علاقه شدیدی به کتاب سحاب رحمت داشت که متاسفانه در کتابخانه ما موجود نبود.ولی قول مساعد دادم که در اسرع وقت این کتاب را تهیه نمایم.

بعد از رفتنش با خودم زیاد فکر کردم.وبه این نتیجه رسیدم که چقدر طرز نگاه مردم متفاوت هست

برای تغییر مکان زندگی خود از مشهد به حکم آباد نگفته

اونجا پارک داره یا نه؟

گازکشی شده یا نه؟

بازار خرید لباس داره یا نه؟

خیاباناش آسفالت شده یا نه؟

و .....

فقط اولین چیزی که سوال کرده این بوده که:

اونجا کتابخانه داره یا نه؟

و این یعنی همان زندگی،همان کمال ، همان آرامش ....


برچسب‌ها:

 

31 خرداد سالروز شهادت دکتر چمران را گرامی میداریم

 

از اینرو پیشنهاد می شود کتابهای زیر را از کتابخانه مسروی به امانت گرفته و مطالعه نمایید.

 

 

1

اینجا چه می کنی گل سرخ + زندگی نامه داستانی شهید مصطفی چمران

فکور اصغر - 1343, ;

شاهد, 1385,

جزئیات

2

دعای کمیل با ترجمه شهید چمران

 

دفتر نشر فرهنگ اسلامی, 1382,

جزئیات

3

شهید چمران

دهقان احمد - 1345, ;

موسسه فرهنگی هنری برهان&انتشارات مدرسه), 1391,

جزئیات

4

مجموعه بینش و نیایش : یک مقاله و متن یک سخنرانی و گزیده ای از راز و نیازهای سردارپرافتخاراسلام شهیددکترمصطفی چمران

چمران مصطفی 1360 - 1311, ;

دفترنشرفرهنگ اسلامی, 13

جزئیات

 


برچسب‌ها:

 

مگذار که عشق ، به عادتِ دوست داشتن تبدیل شود !

مگذار که حتی آب دادنِ گلهای باغچه ، به عادتِ آب دادنِ گلهای باغچه بدل شود !
عشق ، عادت به دوست داشتن و سخت دوست داشتنِ دیگری نیست ، پیوسته نو کردنِ خواستنی ست که خود پیوسته ، خواهانِ نو شدن است و دیگرگون شدن.
تازگی ، ذاتِ عشق است و طراوت ، بافتِ عشق . چگونه می شود تازگی و طراوت را از عشق گرفت و عشق همچنان عشق بماند ؟
عشق، تن به فراموشی نمی سپارد ، مگر یک بار برای همیشه .
جامِ بلور ، تنها یک بار می شکند . میتوان شکسته اش را ، تکه هایش را ، نگه داشت . اما شکسته های جام ،آن تکه های تیزِ برَنده ، دیگر جام نیست .
احتیاط باید کرد . همه چیز کهنه میشود و اگر کمی کوتاهی کنیم ، عشق نیز .
بهانه ها جای حسِ عاشقانه را خوب می گیرند...

 

قسمت هایی از کتاب یک عاشقانه آرام نادر ابراهیمی

 

 

اگر به دنبال کتاب عاشقانه هستید.

اگر علاقه مند به متن های ادبی عاشقانه هستید.

اگر علاقه مند به سبک نوشتاری نادر ابراهیمی هستید.

حتما حتما حتما

کتاب زیبای یک عاشقانه آرام را از کتابخانه مسروری به امانت بگیرید!!!


برچسب‌ها:

 

 

یکی از کتاب های پرفروش در تابستان و پاییز سال 2006 کتاب راز (The Secret)، نوشته روندا بایرن (Rhonda Byrne) بود. «راز» که مستندی به همین نام هم وجود دارد، به اهمیت «قانون نیروی جاذبه» در یاری رساندن به انسان برای نیل به آرزوهایش می پردازد. اعتقاد به قانون جاذبه به ما می گوید که چیزی به نام سرنوشت وجود ندارد و همه امور و اتفاقات زندگی انسان تحت کنترل ذهن اوست

.
کتاب راز به خواننده اثبات می کند که انسان می تواند با قدرت تفکر خود به هرچه که می خواهد، برسد. انسانی که از قدرت ذهن خود آگاه است تنها می تواند هر آنچه را می خواهد در جهان هستی انتخاب کند. پس از انتخاب ذهن آنها را فعال و تصویر سازی می کند. چنین است که احساس داشتن رویاها در ذهن تولید می شود. با این کار انسان از انرژی کائنات در مسیر تحقق خواسته هایش استفاده می کند و آرزوها بر آورده می گردد...



برن در مقدمه «راز» با اشاره به مشکلات بی‌شماری که در زندگی برایش پیش آمده، آورده است: «یک سال پیش زندگی‌ام متلاشی شد، تا سرحد مرگ کار می‌کردم. ناگهان پدرم فوت کرد و رابطه‌ام با همکارانم دچار اغتشاش شد. آن موقع حتی به ذهنم خطور نمی‌کرد که در کمال یاس‌ و ناامیدی موهبتی الهی نصیبم شود
نویسنده در بخش دیگر کتاب خود می‌نویسد: «من به راز زندگی به عنوان رازی بی‌نظیر نگاهی اجمالی انداختم، به راز زندگی که در واقع کتابی یکصدساله بود و دخترم هیلی آن را به من داد. من ردیابی قضیه راز را در سر تا سر تاریخ شروع کردم. این‌که بیش‌تر مردم از آن خبر داشتند، برایم باور کردنی نبود، آن هم بزرگ‌ترین افراد در طول تاریخ چون: افلاطون، شکسپیر، هوگو، بتهوون، ادیسون و ...»
کتاب «راز» در 36 بخش موضوعی تالیف شده که از این میان می‌توان به: روند قدرتمند قدردانی، راز پول، راز آسان است، تمرکز بر نیکبختی، یگانه ذهن عالم، راز حیات، از افکارت آگاه باش، راز ارتباطات و خودت را دریاب اشاره کرد

با عضویت در کتابخانه مسروری و مطالعه کتاب راز ،ذهنتان را معطوف آنچه میخواهید به آن برسید،نمایید


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:راز,لاندا برن,معرفی کتاب,کتاب راز,برن,, ] [ 8:54 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 ازشروع طرح " کتابهایی که در این ماه خوانده ام" حدود یکماه میگذره و چنان استقبالی از این طرح شد که خودم هم فکر نمیکردم.یعنی این سه کتاب

پایی که جا ماند

آناکارنینا

تصور کن

متقاضی عجیبی پیدا کرد.

من خودم کتاب مجموعه ترانه های تصور کن را خیلی دوست دارم و اینجا هم یک از ترانه هایی که در این کتاب هست را قرار میدم تا از آن لذت ببرید.

    ترانه غصه نخور

اگه قلبم شکستی، بی خیال!غصه نخور!

اگه نیستم،اگه هستی!بی خیال!غصه نخور!

دیگه هیچ عیبی نداره که نموندی پیش من!

منُ کُشتی دستی دستی!بی خیال!غصه نخور

 

من هنوز به یادتم،اگه چه زیر خاک سرد

خوب می دونی رفتنت قلبم پاره پاره کرد

اما حیفه که چشات یه لحظه بارونی بشن

خنده هاتُ دوس دارم،گریه نکن برای من!

 

اگه قلبم بی تو پژمرد، بی خیال!غصه نخور!

اگه خوش بختیمُ باد برد، بی خیال!غصه نخور!

اگه روزی روزگاری تو یه گوشه ی جهان،

شنیدی که عاشقت مُرد، بی خیال!غصه نخور!

 

من هنوز به یادتم اگر چه پوسیده تنم

هنوزم عاشقِ دیوونه ی چشمِ تو منم

نمی خوام دلت بگیره برای نبودنم

خوب بدون که هر جا باشی از تو دل نمی کنم!


برچسب‌ها:

 

امروز پوریا عضو فعال کتابخانه اومد تا کتاب جزیره اسرار آمیز نوشته ژول ورن را به کتابخانه تحویل بده.ازش پرسیدم که چطور بود کتاب؟ که گفت واقعا لذت بردم و کتاب بسیار قشنگ و هیجانی بود.

بهش گفتم ی خلاصه ای از کتاب بگو تا تو وبلاگ قرار بدم تا همسن و سالات هم برن این کتاب بخونن.

من الان دقیقا هر چی خودش گفته رو مینویسم بدون هیچ دخل و تصرفی و ممکنه اشتباه لغوی هم باشه ولی چون دوست دارم از زبان خودش باشه همینطور که گفته مینویسم.

 

" این کتاب اول چند نفرن تو کشورهای مختلف که هر کدومشون یک آدم معروفی هستن. یکی اسمش سایروس اسمیت که مهندس بود .یکی دیگه اسمش ملوان پان گروف بود.یکی دیگه ژد ئول اسپیلت که خبرنگار بود.ویکی دیگه هاربرت جوان بوده که خیلی باهوش و زرنگ بود. یکی دیگه ناب سرخ پوست که کلفت سایروس اسمیت بود.

اینا همشون میخاستن برن مزبور .هاربرت جوان خیلی کنجکاو بوده  وخودش هم میخاسته بره مزبور و در جنگ حاضر باشه.ژدئول اسپیلت هم خبرنگار بوده و میخاسته خبرای جنگ رو برای کشورش بیاره.موقع برگشت سایروس اسپیلت به دوستش سفارش یک بالون میده که برگردن.موقع برگشت با بالون طوفان میشه همه وسایلشون پرت میکنن پایین .با پارس کردن سگ سایروس که اسمش توپ بوده می فهمند که خشکی در این نزدیکی است.به پیشنهاد سایروس همگی موافقند که برن خشکی.وقتی به خشکی رسیدند همه بودن غیر از سایروس و سگش.و از اینجا ماجراهای جزیره اسرار آمیز شروع میشه.....

من که محو گفتنش شدم و لذت بردم که همشهری من که امید این شهر میشه در آینده تو سن کم اونم کلاس پنجم اینقدر با علاقه این کتاب خونده و داره اینقدر با لذت تعریف می کنه.

 

پس من تا حدودی خودمو موفق میدونم که تونستم پوریا رو علاقمند کنم به کتاب . و امیدوارم که بتونم امثال پوریا بیشتر وبیشتر باشن.

 

به امید اون روز...

 

علاقه مندان می توانند این کتاب هیجانی رو از کتابخانه مسروری به امانت بگیرند.

 

 


برچسب‌ها:

 

 

 

بیایید قدر پدر و مادرمان را بدانیم تا وقتی که زنده هستند..

هیچگاه باعث گریاندن آنان نشویم...

بعد ها پشیمان خواهیم شد...

 

توصیه می کنم کتاب مقام والدین از نظر اسلام نوشته محمدرضا ابراهیم آبادی را از کتابخانه مسروری به امانت گرفته و مطالعه نمایید. 

 


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:احترام به پدر و مادر,نیکی به والدین,کتابخانه مسروری,, ] [ 9:47 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

مجموعه اشعار مهدی اخوان ثالث را با  عنوان زمستان از کتابخانه مسروری به امانت بگیرید.


برچسب‌ها:
[ دو شنبه 25 خرداد 1394برچسب:مهدی اخوان ثالث,اخوان ثالث,زمستان,کتاب زمستان,معرفی کتاب,کتابخانه مسروری,, ] [ 13:14 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

روزی خیانت به عشق گفت:دیدی؟من بر تو پیروز شده ام

عشق پاسخی نداد

خیانت بار دیگر حرفش را تکرار کرد

ولی باز هم از عشق پاسخی نشنید

خیانت با عصبانیت گفت:چرا جوابی نمی دهی؟

سپس با لحنی تمسخر آمیز گفت:انقدر بار شکست برایت

سنگین بوده است که حتی توان پاسخ هم نداری؟

عشق به آرامی پاسخ داد:تو پیروز نشده ای

خیانت گفت:مگر به جز آن است که هر که تو آن را عاشق کرده ای

من به خیانت وا داشته ام ؟

عشق گفت:آنان که عاشق خطابشان می کنی بویی از من نبرده اند

چرا که عاشقان هرگز مغلوب عشق نمی شوند..................

آنگاه که غرور کسی را له می کنی،

آنگاه که کاخ آرزوهای کسی را ویران می کنی،

آنگاه که شمع امید کسی را خاموش می کنی،

آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری ،

آنگاه که حتی گوشت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورش را، نشنوی

آنگاه که خدا را می بینی و بنده خدا را نادیده می گیری ،

می خواهم بدانم،

دستانت را بسوی کدام آسمان دراز می کنی

 

تا برای خوشبختی خودت دعا کنی؟

 

با مطالعه ماهنامه سپیده دانایی آگاهانه زندگی کنیم.

شماره جدید  این ماهنامه را هر ماه از کتابخانه مسروری بخواهید.

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

 

امروز داشتم چند کتاب تازه رسیده به کتابخانه رو ثبت می کردم که چشمم خورد به" کتاب فیمینسم و دانش های فیمینیستی "

چند وقتی میشد که میخاستم اطلاعاتم درمورد تاریخچه واهداف تشکل های فیمینیستی بالا ببرم. آخه تو جمع های خودمونی خیلی از این لغات استفاده میشه .مثلا میگن فلان فیلم جشنواره ،فیمینسمیه و اینجور چیزا.یا فلان نویسنده...

با اینحال مشتاق شدم و سریع مقدمه کتاب خوندم .خیلی خوشم اومد.و اینکه برای من برای تایید کتاب دو چیز مهم است:

1-    مقدمه و پیشگفتار کتاب توسط نویسنده یا مترجم

2-   منابع و مَآخذ کتاب

.مقدمه اش که خیلی خوب بود و اطلاعات کاملی از کتاب به خواننده منتقل میکنه.و منابع آن هم خیلی خوب بود.مثلا مجموعه مقالاتی که تو این کتاب اومده همش از دایره المعارف روتلیج انتخاب شده که یکی از منابع مرجع در زمینه اطلاعات و اندیشه های معاصر محسوب میشه.

و این کتاب ازیک مقدمه و 13 فصل تشکیل شده که تیتر فصل ها را درادامه قرار دادم:

 

1) فمينيسم/ نويسنده: سوزان جيمز/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمدرضا زيبايي نژاد

2) حقوق فمينيستي/ نويسنده: اي.اف.كينگدام/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمدرضا زيبايي‌نژاد

3) اخلاق فمينيستي/ نويسنده: رزماري تونگ/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمود فتحعلي

4) الهيات فمينيستي/ نويسنده: مارجوري سالشوكي/ مترجم: بهروز جندقي/ ملاحظات: هادي رستگاري

5) معرفت‌شناسي فمينيستي/ نويسنده: لوراين كد/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: عليرضا قائمي‌نيا

6) جنسيت و علم/ نويسنده: ساندرا هاردين/ مترجم: بهروز جندقي/ ملاحظات: علي‌رضا قائمي‌نيا

7) فمينيسم و علوم اجتماعي/ مترجم: آليسون وايلي/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: علي‌رضا قائمي‌نيا

8) زبان و جنسيت/ نويسنده: سالي مك كانل- جينت/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمدتقي سبحاني

9) فلسفه جنسيت/ نويسنده: آلن سوبل/ مترجم: بهروز جندقي

10) فلسفه سياسي فمينيستي/ نويسنده: سوزان مندوس/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمدتقي سبحاني

11) فمينيسم و روانكاوي/ نويسنده: مارگارت ويتفورد/ مترجم: عباس يزداني/ ملاحظات: محمدتقي كرمي

12) نقد ادبي فمينيستي/ نويسنده: گاياتري چاكراورتي اسپيواك/ مترجم: عباس يزداني

13) زيباشناسي فمينيستي/ نويسنده: كارولين كورس ماير/ مترجم: عباس يزداني

و ازآنجایی که وبلاگ ادبی می باشد معرفی کوتاه فصل 12 رو انتخاب کردم که به این شرح است:

 

فمينيست‌ها ادبيات را مولود ديدگاهي مردسالارانه مي‌دانند، لذا آثار معتبر و اصيل ادبي را بازبيني مي‌كنند تا نشان دهند كه چگونه كليشه و قالب‌هاي جنسيتي در كاركرد آن آثار دخيل بوده است. نقد ادبي فمينيستي آثار زنان را به عنوان زبان بديل بررسي و غالباً آنها را دوباره كشف مي‌كند، زيرا بررسي سركوب اجتماعي و كوچك جلوه دادن ادبيات زنان، يك ضرورت است. آنان معتقدند اگر زن را نتوان انسان شمرد در آن صورت علوم انساني چه ارزش و اعتباري دارد؟ اين اولين سؤالي است كه جنبش فمينيسم مطرح مي‌كند. بنابراين همه‌ي شيوه‌هايي كه اعتبار به ظاهر معقول علوم انساني را زير سؤال مي‌برد، مي‌تواند بالقوه مؤيد فمينيسم باشد. بدين سان ماركسيسم، مكتب روانكاوي، نقد عام انسان گرايي، چند فرهنگ گرايي، چند نژادگرايي (با تشكيك در ادعاي اروپا در مورد فرهنگ تعقل)، نظريه همجنس گرايي مردانه (با تشكيك در مرد غير همجنس‌گرا به عنوان الگوي مرد)، منابع روش شناختي خود را در اختيار فمينيسم قرار داده و به آنان كمك كردند. در عين حال نظريه و عمل آنان به دليل سهيم بودن در مردگرايي مورد ترديد واقع شد.

علاقمندان می توانند این کتاب را از کتابخانه مسروری به امانت بگیرند.


برچسب‌ها:

 اسمش گذاشتم پروفسور کتابخانه!!!

هر وقت میاد کتابخانه ازم  میپرسه شما چه کتابایی خوندید؟ فلان کتاب خوندید؟ آره بابا حتما خوندی ،مگه میشه کتابدار باشی که نخونده باشی و چند سوال دیگه...

بعد خودش هم از کتابایی که خونده به من توضیح میده...

بعضی هاش واقعا لذت بخش اند و برای من که کتابدار هستم تازگی داره چه برسه به بقیه...

و تحریک میشدم که کتابایی که خونده بود و برام تعریف میکرد رو تهیه کنم و یک بار مطالعه کنم

این شد که به فکر فرو رفتم و به این نتیجه رسیدم که من هم کتابایی که هر هفته میخونم رو تو

 وبلاگ و در کتابخانه به اطلاع همه برسونم .شاید اونا هم مثل من ،علاقمند شدند این کتاب هارو خوندند.

منتظر نظر شما بعد از مطالعه کتابهای پیشنهادی هفته سوم اردیبهشت هستم...

 


برچسب‌ها:

 

 

عصر روز  گذشته مورخه 21/02/1394 سالن اجتماعات کتابخانه میزبان جمعی ازکشاورزان عمده شهر حکم آباد و روستای خرم آباد بود.

جلسه ای که توسط شرکت خوشه طلایی جوین با دعوت از مهندسین بخش کشاورزی برگزار گردید

این جلسه توجیهی بیشتر در خصوص کشت چغندر قند از عمده محصولات این بخش و مبارزه با آفات آن بود.

 

در حاشیه این مراسم بخشدار محترم اقای حکم آبادی در خصوص تغییر روش کشت و سوق دادن محصولات پر هزینه مثل چغندر قند به سوی باغات از جمله پسته تاکید نمودند.

و اینکه حاج آقای بهار روحانی مسجد جامع نیز در خصوص پرداخت زکات بیاناتی داشتند و به اذعان ایشان بخش جوین سالانه 50000 تن گندم تولید می کند.

به نظر بنده واقعا جدای اینکه هدف شرکت خوشه طلایی، معرفی محصولات خود بود،لیکن از آن جهت که اکثر کشاورزان این منطقه از داشتن سواد بالا محروم هستند و مطالعه ای در این خصوص ندارند ،این جلسات تاثیر زیادی در آگاهی کشاورزان با علم نوین کشاروزی خواهد داشت.

شایان ذکر است کتابهای مربوط به زراعت کشت دیم و آبی گندم و آفات چغندر قند و کشت پسته و کشت زعفران و پرورش قارچ و کشت خیار و گوجه  از جمله کتابهای شاخص در بخش کشاورزی منابع کتابخانه مسروری می باشد.

 

علاقمندان می توانند با عضویت در کتابخانه از این منابع استفاده نمایند.


برچسب‌ها:

 

 

این کتاب ارزشمند سرشار از ایده های بزرگ و درخشان مسلمانان سده های میانه است. از جزری و ساعت با شکوهش، کندی و ابن هیثم با آزمایش ها،کتاب ها و تئوری های اساسی و بنیادی شان در باره بینایی گرفته، تا منجمان که به کمک ستاره ها و جهت یابی از طریق آن ها بیابان ها را می پیمودند، در هر صفحه با مخزنی از اطلاعات حیرت آور روبه رو می شویم.

«هزار و یک اختراع: میراث مسلمانان در جهان ما» هفت بخش زیر را شامل می شود

 

شما با مراجعه به این کتاب در می یابید که قهوه از کجا آمده یا چه کسی در هزار سال پیش برای نخستین بار از عطر استفاده کرده است. همچنین با ساعت هایی با ارتقاع 3 متر، سرگرمی ها و تفریحات خانگی در سده های میانه، خاستگاه غذاهای سه وعده ای و موسیقی آشنا می شوید.


برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:معرفی کتاب,100اختراع,میراث مسلمانان,سلیم الحسنی,کتابخانه مسروری,تازه های کتاب,, ] [ 9:18 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 داشتم  مجله های تازه رسیده را ثبت می کردم که خانم ... با دختر دایی اش اومدن کتابخانه. چند دقیقه ای داخل قفسه ها رو می گشتند و به کتابها نگاه می کردند .میدونستم که دنبال کتاب خاصی می گردن و لازم دونستم ازشون بپرسم .وقتی پرسیدم با لحنی خاص گفتند کتابای مربوط به سرطان کجا بودند؟

کتاب ها رو بهشون نشون دادم و یکی از اونا رو برداشت .

واقعا جا خوردم و یاد بیماران سرطانی افتادم اونم تو این زمانی که همه به فکر شادی و عید و مسافرت هستند.

خدایا به همه اونا شفا بده...

خدایا به خانواده همه اونا صبر بده...

 

خدایا اونی هم که این کتاب امانت برد ایشاا... همیشه سالم و تندرست باشه...

لازم به یاد آوری است کتابهای مربوط به راهنمای بیماران سرطانی در کتابخانه موجود می باشد.


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:بیماری سرطان,کتاب سرطان,کتابخانه مسروری,کتابخانه جوین,کتابخانه حکم آباد,, ] [ 18:4 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 


برچسب‌ها:

 

خواندن این مجله را به جوانان و زوج های جوان توصیه می کنم

یکی از بهترین مجلاتی است که تا به حال خوانده ام و با یکبار خواندن آن ،خودتان منتظر شماره جدید آن خواهید بود

مخصوص روانشناسی و مشاوره می باشد.

 

اگر اخبار پزشکی و تازه های پزشکی را دنبال می کنید و می خواهید خود بیماری خود  را درمان کنید حتما این هفته نامه را بخوانید

مطمئنا مفید خواهد بود. 

 علاقمندان به داستان و ادبیات بخوانند .در هر شماره چند داستان شاخص توسط اساتید برجسته نقد می شوند و اصول داستان نویسی نیز در آن بیان می شود.این مجله بصورت ماهنامه منتشر می شود.

 از نامش پیداست که اجتماعی و علمی و فرهنگی است.البته اطلاعاتی مستند که بسیار جذاب هستند.مثلا دراین شماره که تصویرش در بالا آمده خاطراتی از کریسمس سال 1914 سربازان آلمانی و انگلیسی در جنگ جهانی را منتشر کرده بود که بسیار جالب بود و همچنین مصاحبه ای که با فریدون بیگلری مسئول بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران انجام شده بود بسیار جالب بود.

به صورت هفتگی چاپ می شود و به نظرم غنی ترین مجله موجود می باشد.چون مربوط به یک موضوع خاص نمی شود

 

  دانشجویان دنبال کنند و این مجله از انتشارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه می باشد.و حتما در دانشگاه با این مجله آشنا هستند و دنبال می کنند عیلهذا در مواقع لازم می تواننداین مجله فرهنگی اجتماعی و دانشجویی را از کتابخانه هر ماه به امانت بگیرند.

از جمله اهم موضوعهای چاپ شده در شماره اخیر که دی و بهمن در یک جلد منتشر شده است :

تبارشناسی فتنه از صدر اسلام تا فتنه 88

60 سال شکنجه ایرانیان توسط آمریکا

اعتقاد به مهدویت

و چگونه علاقه خود را به دختر یا پسر مورد نظرمان ابراز کنیم؟

 

  اللهم عجل لولیک الفرج

منتظران موعود حتما بخوانند تا منتظر واقعی باشند

و لازم است به جای دعا کردن حداقل مطالب مربوط به وظایف منتظران درزمان غیبت را از این مجله یا کتب دیگر بخوانند.

 و اما آشپزباشی هر ماه یک شماره و انواع مختلف شیرینی غذا و دسر

و البته در شماره بهمن ماه بحث درست کردن شیرینی خانگی مشهود است.

بانوان و دختران جوان حتما این مجله را دنبال کنند.

 

 

پیام زن البته پیام زن ایرانی 

و موارد تربیتی مخصوص مادران ایرانی که بسیار آموزنده می باشد.

 

و اما مجلات زیبا و خواندنی برای کودکان

مادران و اولیای محترم پیش دبستانی و ابتدایی از مجلات کودکان جهت باهوش شدن کودکان استفاده کنید.مطالب تصویری ،داستان کوتاه،شعرهای بچه گانه، چیستان ، لطیفه و تست هوش همه و همگی در مجلات کودک.

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

 


برچسب‌ها:

 «کتابخانه‌های بزرگ، که در شهرهای پرجمعیت و آباد ماورالنهر و خراسان و عراق بود، با سرعتی عجیب پایمال شد یا در خرابه‌ها مدفون گشت و همراه صاحبان و خوانندگان راه دیار نیستی گرفت.» بخشی از کتاب «عطاملک جوینی» از مجموعه کتاب (آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران) به قلم دکتر علی‌اکبر ولایتی که به معرفی وزیر و مورخ عصر ایلخانان می‌پردازد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«عطاملک جوینی» مورخ عصر ایلخانی/ کتابخانه‌هایی که در خرابه‌ها مدفون شدند!
 

کتاب «عطاملک جوینی» تدوین دکتر علی‌اکبر ولایتی به بررسی زندگینامه جوینی، سیاستمدار و خالق کتاب «تاریخ جهانگشای جوینی» می‌پردازد.
 
ایرانیان با حربه قلم به نبرد شمشیر ایلخانان ‌رفتند
 
کتاب از پنج فصل تشکیل شده است که عناوین فصل‌ها آن عبارتند از: «اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در عصر حیات جوینی»، «تاریخ نگاری در عصر ایلخانان»، «خاندان جوینی»، «زندگی نامه عطاملک جوینی»، «نگاهی به آثار عطاملک جوینی».
 
در مقدمه کتاب با اشاره به حضور پررنگ نخبگان ایرانی در دستگاه مغولان آمده است: «ایلخانان مغول، که با فرهنگ و تمدن دیوانسالاری ایرانی آشنایی نداشتند، برای رفع امورات کشوری به کمک بزرگان ایرانی نیاز داشتند. بار دیگر ایرانیان باید با حربه قلم به نبرد شمشیر می‌رفتند و درصدد بازآفرینی نقش‌های گذشته برمی‌آمدند. اگرچه فرمان‌روایی و فرمان‌دهی در دست مغولان قرار داشت، اما وزارت و دیوان‌سالاری در اختیار دیوانیان بود.»
 
در فصل نخست با عنوان «اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در عصر حیات جوینی» درباره روابط چنگیز با خوارزمشاهیان می‌خوانیم: «انقراض قراختائیان، مرزغربی حکومت چنگیز را جزء قلمرو محمدشاه ساخت. چنگیز، که در ابتدا نسبت به حکومت خوارزمشاهی نگاهی خصمانه نداشت، گروهی را در مقام سفارت نزد محمدشاه فرستاد؛ با این پیشنهاد که برقراری ارتباطات بازرگانی میان آنها منافع مشترک هر دو را تامین خواهد کرد.»

ویژگی‌های حکومت مغولان و ایلخانان به روایت علامه قزوینی
 
ولایتی در بخشی از کتاب با اشاره به نتایج حمله مغول می‌نویسد: «بدترین و خطرناک‌ترین نتیجه حمله مغول انحطاط فکری و عقلی بود؛ که نتیجه هر حمله ویران کننده و سختی است. در حمله مغول، شهرهای بزرگ، که مرکز اصلی علوم و علما بود، خالی از سکنه شدند و ویران شدند. هجوم و تصرف بلاد و کشتار مردم و غارت و ویرانی تا حدی بود که جز عده‌ای از متفکران و بزرگان زمان فرصت رهایی نداشتند. کتابخانه‌های بزرگ، که در شهرهای پرجمعیت و آباد ماورالنهر و خراسان و عراق بود، با سرعتی عجیب پایمال شد یا در خرابه‌ها مدفون گشت و همراه صاحبان و خوانندگان راه دیار نیستی گرفت.»
 
در فصل دوم «تاریخ‌نگاری در عصر ایلخانان» علامه محمد قزوینی، مصصح «تاریخ جهانگشای جوینی» درباره برخی ویژگی‌های حکومت مغولان و ایلخانان آورده است: «در میان آن کشمکش‌ها و تلاطم امواج یافتن یکی از ممالکی که از همه بیشتر در معرض تاخت و تاز و نهب این وحشیان واقع گردید، وطن بدبخت ما ایران بود ... و از اقل نتایج و اهون آثار استیلای مغول بر ایران آن بود که علم و ادب در آن سرزمین در عهد ایشان به منتها درجه انحطاط و تنزلی که ادبیات یک مملکت ممکن است بدان درجه رسد رسید و کسانی که اندکی به علوم و ادبیات اسلامیه آشنا باشند تفاوت درجه‌ای را که مابین کتب و تالیف قبل از استیلای مغول و کتب و آثار بعد از آن نمایان است البته ملاحظه کرده‌اند. مع هذا غریب این است که یک شعبه مخصوصی از ادبیات، یعنی فن تاریخ در عهد مغول، رواجی تمام گرفت و ترقی عظیم کرد و کتب نفیسه از بهترین کتب تاریخ که تا کنون به زبان پارسی نوشته شده است در آن تالیف شد.»



 
دوران مغول، دوران اوج تاریخ‌نگاری بود. مشخصه این دوران از سویی فزونی نوشته‌های تاریخی به فارسی و از سوی دیگر رواج مجدد تاریخ‌نگاری عمومی بود، تاریخ‌نگاران این دوران از دیوانیان بودند و به اسناد و مدارک بسیاری دسترسی داشتند. برخی از مهم‌ترین آثار تاریخی این دوران که مورخان مغولی و تیموری به آنها استناد یا از آنها تقلید می‌کردند عبارتند از: «تاریخ جهانگشا» تالیف عطاملک جوینی، «طبقات ناصری» اثر منهاج سراج جوزجانی، «جامع التواریخ» نوشته رشیدالدین فضل‌الله، تاریخ گزیده تالیف حمدالله مستوفی.
 
اوج تاریخ‌نگاری دوران مغول بود

فصل سوم «خاندان جوینی» نام دارد، درباره پیشینه و نقش این خاندان در عصر ایلخانان می‌خوانیم: «خاندان جوینی از خانواده‌های مشهور وزارت بودند که در قسمت بزرگی از دوره ایلخانان در حل و عقد امور کشور تاثیر داشتند. پدربهاءالدین جوینی، یعنی شمس‌الدین محمدبن محمد، صاحب دیوان استیفای سلطان محمدخوارزمشاه و پسرش جلال‌الدین منکبرنی بود.»
 
 «زندگی‌نامه عطاملک جوینی» عنوان فصل چهارم است که شرح زندگی وی نیز جدا از نقش فرهنگی این سیاستمدار نیست. نویسنده درباره این وزیر دوره عطاملک با اقدامات اصلاحی که در آن دوران انجام دادند و بخشی از آن در اثر ماندگار عطاملک، یعنی «تاریخ جهانگشای جوینی» درج شده است، سهم بزرگی در انتقال و حفظ فرهنگ ایرانی دارند و در آن دورانی که هر کس در پی حفظ جان خود بود و به گوشه‌ای پناه می‌برد؛ این خاندان با قابلیت‌های شاخص خود توانستند به اداره این ملک بپردازند و جای اشکال نبود که خود نیز در این راه بهره‌های فراوان گرفتند و یا به ثروت‌های آن چنانی دست یافتند.»

 
«تاریخ جهانگشای جوینی»؛ صداقت مولف در بیان وقایع تاریخی
 
 فصل پنجم با عنوان «نگاهی به آثار عطاملک جوینی» به مشخصات تاریخ‌نگاری وی در کتاب «تاریخ جهانگشای جوینی» پرداخته و آورده است: «در این کتاب صداقت مولف در بیان وقایع است. عطاملک با رعایت بی‌طرفی و صادقانه یورش‌های چنگیز و امرای مغول تاراج کردن، ویران کردن شهرها و کشتار مردم بی‌گناه را بازگفته است و اگر در مواردی نیز فرمانروایان مغول یا مخدومان خود را ستوده است، از مرسوم زمان تجاوز نکرده و این امر او را از حقایق تاریخی بازنداشته و به مرز تملق و مداهنه نکشانده است و در شکایت از اوضاع و احوال زمان با دلی دردمند آنچه را خواسته بیان کرده است.»
 
چاپ نخست کتاب «عطاملک جوینی» از مجموعه کتاب آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران تالیف دکتر علی‌اکبر ولایتی در 216 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای بنج‌ هزار و 500 تومان در قطع جیبی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.


برچسب‌ها:

 

همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب هایی با مضمون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را با عنوان «خمینی ای امام...» منتشر کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن دهه مبارک فجر با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» هشت عنوان کتاب مرتبط با این ایام را با نام «خمینی ای امام...» منتشر کرده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور این کتاب ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1357 بر علیه رژیم ستمشاهی پهلوی از دید صاحب نظران و متفکران جهان از مهم ترین نقاط عطف در تاریخ قرن بیستم به حساب می آید. بررسی و مطالعه درباره ابعاد مختلف این انقلاب بزرگ در طول 36 سال گذشته همواره مورد توجه صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است و به تبع آن پژوهش های متعدد و کتاب های متنوعی درباره این رویداد عظیم در داخل و خارج کشور به رشته تحریر درآمده است که به بررسی آن از منظرهای مختلف پرداخته اند.

در این راستا و به مناسبت ایام مبارک دهه فجر اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی پوستر جدید «این چند کتاب» شامل معرفی هشت عنوان از کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی کشور در حوزه «انقلاب اسلامی» را با عنوان «خمینی ای امام...» برای اطلاع علاقه مندان کتاب و کتابخوانی و اعضای کتابخانه های عمومی منتشر کرده است که در ادامه به اختصار معرفی می شوند.

 

 

1ـ نگاهی به مبانی تحلیلی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأملاتی در فقه سیاسی و مبانی فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران / محمد جواد ارسطا / بوستان کتاب / 545 صفحه

 

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 و شکل‌گیری اولین حکومت اسلامی بر مبنای فقه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) درعصر حاضر، علمای شیعه فرصت یافتند که یک قانون اساسی بر مبنای تعالیم اسلام و تعالیم ائمه (علیهم‌السلام) ایجاد کنند. هر چند این قانون بر اساس مبانی فقهی شیعه شکل گرفت و تبیین و تحلیل آن نیز از همان ابتدا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت.
 

کتاب حاضر پس از گذشت سی سال از تدوین قانون اساسی، بر آن است که به بررسی عمیق‌تر و دقیق‌تر مبانی فقهی این قانون بپردازد. همچنین نویسنده این کتاب مبانی حقوقی و سیاسی آن را نیز در نظر داشته است.

در فصول این کتاب مهم‌ترین مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از حیث فقهی ـ حقوقی و سیاسی، همچون حدود اختیارات ولی‌فقیه، مبانی فقهی مجلس خبرگان، نقش مردم در حکومت اسلامی، جایگاه مصلحت در فقه اهل بیت (علیهم‌السلام) و اهل سنت و مبنای اعتبار رأی اکثریت بر اساس ضوابط فقهی و موازین حقوقی بررسی شده و در ضمن آن به سوالات مهم پیرامون آن پاسخ داده شده است.
 

در این کتاب شامل 16 فصلی، ضمن بیان معانی ولایت در لغت، اصطلاح و اقسام ولایت مهم‌ترین مبحث قانون اساسی یعنی ولایت فقیه را مطرح کرده و ارتباط و جایگاه آن نسبت به تقسیمات قوا در کشور و قرار دادن قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه را تبیین کرده است. همچنین با توجه به بازشناسی مفهوم ولایت، بررسی ادله عدم ولایت زن و ولایت زن در موارد استثنایی و فلسفه عدم ولایت زنان به همراه چند اشکال مطرح و پاسخ داده شده است.

 

این کتاب همه انقلاب نیست و پیش از 17 شهریور و تا انتصاب بازرگان ادامه دارد و تصویرسازیی زیبایی دارد که ما را به آن روزگار می‌برد.

 

 

2- لحظه های انقلاب / سید محمود گلابدره ای / عصر داستان / 452 صفحه

 

 

کتاب لحظه‌های انقلاب به شکل گزارش‌نویسی است و به معنای واقعی تلفیقی از روایت و قصه‌نویسی دارد و نکته قوی که در این کتاب مشاهده می‌شود نزدیک بودن به واقعیات است.

این کتاب همه انقلاب نیست و پیش از 17 شهریور و تا انتصاب بازرگان ادامه دارد و تصویرسازیی زیبایی دارد که ما را به آن روزگار می‌برد.
 

بخش هایی از این کتاب خواندنی و ارزشمند را در ادامه می خوانیم:

...خمینی چه کرده خدا؟ لباسی که 50 سال منفور بوده و هر که تنش بوده یا مسجد بوده یا سر قبر آقا بوده یا روضه می‌خوانده و تو وقتی توی فرودگاه می‌دیدی که چطور قرآن را بالا گرفته و سر عمامه پیچیده را تا کمر خم می‌کرده تا شاه از زیرش رد شود و برود سوئیس برای تعطیلات زمستانی... و چطور با عمامه‌ بزرگش خم می شده و دست شاه را می‌بوسیده و در کنارش توی ضریح امام رضا می‌ایستاده و زیارت‌نامه می‌خوانده و اینجا و آنجا وعظ می‌کرده و شاه را دعا می‌کرده و سال تا سال هم حتی در یکی از خیابان‌های تهران چشمت به قد و قواره و عمامه و عبایش نمی‌خورده، حالا به هر طرف که بپیچی عمامه می‌بینی.... این خمینی کیست؟

سیمین دانشور:

"این کتاب مستند گونه‌ای است از لحظه های اسطوره­ای انقلاب مردم ایران که نویسنده با تمام گوشت و خون و عصب خود شخصاً آزموده، یک نوع ادبیات تجربی است. پیش درآمد ادبیات انقلابی‌ست که در انتظارش بودم.

شهید دکتر مفتح:

"با مطالعه مختصری از قسمت‌های کتاب لحظه‌های انقلاب، محتوا را غنی، عبارات را جالب و زیبا یافتم. نویسنده سعی کرده تا آنجا که خود ناظر عینی حوادث بوده، وقایع انقلاب را نقل کند. در قسمت‌هایی که دیدم، امانت و صداقت نویسنده متجلی بود.

 

3ـ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی جستارهایی از تاریخ معاصر ایران/ عبدالله شهبازی/ اطلاعات/جلد اول 708 صفحه، جلد دوم 731 صفحه

 

 

حسین فردوست از دوران کودکی به عنوان دانش آموز دبستان نظام وارد کلاس مخصوصی شد که رضاخان برای ولیعهدش محمدرضا پهلوی ترتیب داده بود.

فردوست از کودکی نزدیک­ترین دوست محمدرضا پهلوی و محرم اسرار او شد. با عزیمت «ولیعهد» به سوئیس برای تحصیل، فردوست تنها همکلاسی بود که به طور رسمی با او اعزام شد و طی سال­های اقامت در سوئیس چنان با هم صمیمی شدند که گویی فردوست جزء مکملی از شخصیت و زندگی محمدرضا پهلوی است. 
 

در جلد اول حسین فردوست خاطرات خود را از در دوران حضور خود در دربار پهلوی بیان داشته،‌ برخی از مهمترین عناوین خاطرات وی عبارتند از: ورود به دربار تا سقوط رضاشاه؛ نخستین سال­های سلطنت محمدرضا شاه، دربار و رژیم پهلوی؛ رژیم پهلوی پایگاه جاسوسی غرب؛ سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی؛ رژیم پهلوی، ابرقدرت­ها و خاورمیانه. نقش فردوست به قدری است که سیا در کتاب محرمانه "نخبگان و توزیع قدرت در ایران" نام فردوست را در رأس محفل خصوصی شاه ذکر می­کند. 
 

در جلد دوم برای اولین بار اسناد اطلاعاتی در تاریخ ­نگاری ایران مورد استفاده قرار گرفته است و برخی مقاطع مهم تاریخ معاصر ایران و زندگی گروهی از رجال برجسته دوران پهلوی بازگو می­گردد. از این رو به تاریخ نگاری پیرامون ماجرای تیمورتاش و ارتباط او با سرویس اطلاعاتی شوروی؛ محمدعلی فروغی و جایگاه او در تاریخ معاصر ایران؛ میرزا کریم خان رشتی چهره مرموز تاریخ معاصر ایران؛ چهره­های سیا و ایران؛ زاهدی­ها و دولتمردی در عهد پهلوی؛ امینی و سیاست­های امریکا در ایران؛ طلوع و افول دکتر منوچهر اقبال؛ رشیدیان­ها چهره­ای از اشرافیت اطلاعاتی؛ منصور و صعود نخبگان امریکائی؛ هویدا و زوال سلطنت؛ سیمای سیاسی جعفر شریف امامی و.... پرداخته است.

 

4ـ شاه بی­شین/ محمدکاظم مزینانی/سوره مهر/ 420 صفحه

 

 

این کتاب از جمله رمان‌های تاریخ معاصر است که دربردارنده زندگی نامه­ی محمدرضا پهلوی با چاشنی طنز است. زاویه دید غالب در آن، دوم شخص است و در مواردی هم زاویه دید اول شخص مفرد مشاهده می­شود. لحن داستان شاعرانه توأم با طنز است که گاهی طنز آن به کاریکاتور پهلو می­زند. درونمایه این اثر به قدرت رسیدن، در سایه قدرت قرارگرفتن و زوال قدرت است. نویسنده در این اثر با بکارگیری مناسب از ساختار کلمات، قدرت زبانی و معانی بیان، در کنار صحنه­سازی مطلوب، مانع از خستگی خواننده شده است. وجود ظرافت­های طنز و تراژدی از محاسن اثر به شمار می­آید. نثر وزین و دلنشین رمان یکی از نقاط قوت اثر محسوب می‌شود؛ که در آن از واژه‌های اصیل و بومی بهره گرفته است و گاه حتی از لحاظ موسیقایی همانند نثر مسجع است. داستان این کتاب از بیماری شاه آغاز می­شود و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا پهلوی را روایت می­کند؛ همچنین نوع نگاه شاه به زن، جامعه، دنیا، اطرافیان و حتی روابطش با اشیاء و حیوانات در این رمان بخوبی به تصویر کشیده شده­ است. شاه بی شین، "آه" می‌شود، که عنوان و محتوای این رمان به شکست و ناکامی‌های محمدرضا پهلوی اشاره دارند. از این رو نویسنده در این اثر با ترجیع بند آه، در خلال داستان به یکی از ناکامی ­های شاه اشاره می­دارد. نشان دادن تضاد و دوگانگی در شخصیت شاه، اوج فساد دربار پهلوی و شخص شاه، نگاه کردن به انقلاب اسلامی از دیدگاه شاه از جمله موفقیت­هایی است که در این رمان به خوبی به نگارش درآمده است.
 

به گفته نویسنده رمان «شاه بی شین» تلاش دارد تا بیشتر به مکنونات و درونیات شاه بپردازد و با این ترفند، دنیایی داستانی خلق کند تا برای ارایه فضاها و حرف­های نو و تازه، دست نویسنده باز باشد.

 

5ـ حدیث ­پیمانه، پژوهشی در انقلاب اسلامی/ حمید پارسانیا/ نشر معارف/ 408 صفحه

 

کتاب «حدیث پیمانه» در شش فصل «مذهب و عصبیت»، «غرب و غرب­زدگی»، «منوّرالفکری و استبداد استعماری»، «روشنفکری در جابجایی قدرت»، «سنت و تجددطلبی دینی» و «نیروهای اجتماعی و انقلاب اسلامی ایران» نگارش یافته­است. حرکت سیاسی تشیع، واقعیت اجتماعی تشیع از صفویه تا قاجاریه، جریان‌شناسی ماسون­ها، نیروهای اجتماعی ایران در تاریخ 20 ساله پهلوی اول، نیروهای اجتماعی و مذهبی ایران از سال 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1342 و همچنین 1342 تا 1357، ویژگی روشنفکری در ایران، تاریخچه حرکت‌های نوگرایانه دینی در ایران، جریان‌های روشنفکری در ایران، انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، انقلاب اسلامی و نیروی روشنفکری و انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده در این کتاب به تحلیل و تبیین آنها پرداخته است. مطالعه این کتاب به شناختی دقیق از جریان‌ها، احزاب و گروه‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی منجر می‌شود.

در این کتاب به معرفت شناختی اجتماعی و فضای فکری ـ فرهنگی‌ای که زمینه­ساز انقلاب اسلامی در ایران بوده است و نیز سمت و سوی محورهای فکری گروه­های ایدئولوژیک موثر در رشد تحرکات اجتماعی که منجر به سقوط شاه در سال 1357 شد، پرداخته است. از جمله سئوالاتی که نویسنده در این اثر به آنها پاسخ دهد، عبارتند از:
 

کدام گروه نقش اصلی را در ساختار سازی انقلاب ایران ایفا کرده است؟، آیا گروه دینی نقش رهبری را به عهده داشت، یا اصولا برنامه‌ای برای ایجاد انقلاب وجود نداشته است و این گروه نیز در این زمینه، نقشه‌ای در سر نداشته است؟، آیا ایده‌های انقلاب در سر افرادی قرار داشت که به روشنفکران دینی موسومند و یا تمامی شناخته­شدگان در فضای فرهنگی ایران حضور داشتند؟ و دیگر آن که شهیدان زیادی که تقدیم انقلاب شده است، عمدتاً به چه گروه‌هایی تعلق داشته است؟.

 

 

6ـ مجموعه تاریخ پهلوی / جمعی از نویسندگان / مدرسه / دوره 19 جلدی 

 

درباره حکومت پنجاه و سه ساله پهلوی‌ها در ایران، کتاب‌های بسیاری در داخل و خارج کشور نوشته و چاپ شده است. این کتاب‌ها در قالب‌های خاطره، گزارش، مقاله، گفتگو، تحقیق و تدوین، به قلم نویسندگان داخلی و خارجی، اعضای خانواده پهلوی و اطرافیان و دست‌اندرکاران آن رژیم، فراهم شده است. ناشر و گروه نویسندگان مجموعه تاریخ پهلوی بر این باورند که تهیه و مطالعه این کتاب‌ها، که همچنان رو به افزایش است، برای بسیاری به ویژه نوجوانان و جوانان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، این مجموعه با توجه خاص به خاطرات و نیز اظهارات، تحقیقات و گزارش‌های موجود با رعایت ترتیب تاریخی حوادث، تدوین و منتشر شده است.
 

مجموعه تاریخ پهلوی سلسله کتاب‌هایی است که نسل جوان کشور را با کارنامه برخی چهره‌ها و بخشی از جریان‌ها و رویدادهای آن دوره آشنا می‌کند و چگونگی پیدایی و شکل‌گیری و زوال پهلوی‌ها را برای آنان ترسیم می‌کند. جوانان ما، با مطالعه این کتاب‌ها به پاره‌ای از دلایل خیزش فراگیر مردم علیه رژیم سلطنتی پی­می‌برند و برخی از زمینه‌های وقوع انقلاب اسلامی را در می‌یابند.
 

هر کدام از جلدهای این مجموعه اختصاص به یک موضوع در تاریخ پهلوی داشته و خود کتابی مستقل است که از این میان می‌توان به مواردی نظیر: کوروش قرن بیستم؛ خاطراتی از رواج تملق و چاپلوسی در عصر پهلوی دوم (جلد 3)، دولت چاکران؛ خاطراتی از تشکیل و سقوط دولت امیر عباس هویدا (جلد 19)، تیمورتاش و بازی قدرت (جلد 6)، رأی رأی پهلوی است؛ نگاهی به ماهیت انتخابات در دوره پهلوی (جلد12) مرگ در مرداب؛ خاطراتی از روزهای تبعید رضا شاه (جلد 7) اشاره کرد.

 

7ـ انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن/ جان. ال. اسپوزیتو/ محسن مدیر شانه چی/ انتشارات باز/ 392 صفحه

 

 

کتاب حاضر به بررسی انقلاب ایران و تأثیر آن بر کشورها و فرهنگ‌های مشابه می‌پردازد. به زعم نویسنده پرداختن به چنین موضوعی از آن رو واجد اهمیت است که بر خلاف انقلاب‌های قبل از آن، خاصه از قرن 18 تا اواخر قرن بیستم، انقلاب ایران از ویژگی ایدئولوژیکی برخوردار است و خلاف اجماع نظیر اندیشمندان که دین را افیون توده می‌دانستند یا ایدئولوژی را انقلاب‌ساز نمی‌دانستند. این بار دین و ایدئولوژی انقلاب‌آفرین شده است. 
 

سوال اصلی نویسنده این است که انفلاب ایران چه بازتابهایی در کشورهای با ‌فرهنگ مشابه داشته است؟ و هدف مؤلف ارزیابی انفلاب ایران و بررسی بازتاب­‌های آن در جهان اسلام و به ویژه صدور انقلاب اسلامی است و نهایتاً به بررسی روابط پیچیده بین ایران و دیگر کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا می‌پردازد.
 

مولف با اشاره به اهداف انقلاب که شامل نهادینه‌کردن، تثبیت انقلاب در داخل و صدور آن به خارج است اذعان می‌کند که «پی بردن به اهمیت این انقلاب و تأثیر جهانی و داخلی آن نیازمند دستیابی به اطلاعاتی درباره پیشینه تاریخی سیاست در تاریخ و جامعه ایران است» از اینرو به بررسی نقش تشیع در تاریخ در فصل دوم می‌پردازد.
 

در فصل سوم م‍ؤلف به سیاست، اهداف و وسایل صدور انقلاب می‌پردازد. 
 

مؤلف از فصل 5 به بعد نیز به اثرات بازتاب انقلاب می‌پردازد.
 

مؤلف فصل آخر را به بازتاب جهانی انقلاب ایران؛ چشم‌انداز خط مشی‌ها اختصاص داده است و معتقد است که «دوست و دشمن معتقدند که انقلاب ایران تأثیرات به سزایی بر جهان اسلام و غرب داشته است این انقلاب برای برخی منبع الهام و انگیزش بوده است و ...»

 

8ـ تنفس صبح / قیصر امین پور / سروش / 130 صفحه

 

دکتر قیصر امین‌پور در دوم اردیبهشت ماه 1338 در گتوند دزفول به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دزفول ادامه داد و در سال 57 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد. دکتر امین‌پور در سال 58، از جمله افرادی بود که در شکل‌گیری و ادامه فعالیت های شعری حوزه هنری تا سال 66 تأثیر داشت. وی طی این دوران در هفته‌نامه سروش مسئول صفحه شعر بود.
 

این مجموعه که در دو بخش تنفس صبح مجموعه اشعار بین سال های 1357 تا 1363 و در کوچه آفتاب مجموعه رباعی و دوبیتی­ هایی است که بین سال های 1357 تا 1362 سروده شده، نخستین کتاب منتشر شده مرحوم قیصر امین پور به شمار می ­رود که به اذعان بسیاری از اهل فرهنگ و ادب، حضور شاعری تازه نفس بود که غزل، دوبیتی و رباعی می‌گفت اما حرفش از جنس حرف زمان بود.
 

کتاب «تنفس صبح» مشتمل بر 79 شعر برگزیده است که شاعر در این شعرها ریشه در سنّت، تنفّس در حال و نگاه به آینده دارد. رباعی ­های معروف قیصر برای نخستین بار در این دفتر منتشر شده است که از جمله آنها عبارتند از:

 

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم ره کاشانه دیگر بگیریم

 

بیا گم کرده دیرین خود را سراغ از لاله پرپر بگیریم

 

مبادا خویشتن را واگذاریم امام خویش را تنها گذاریم

 

ز خون هر شهیدی لاله روید مبادا روی لاله پا گذاریم

...

برخیز به خون دل وضویی بکنیم در آب ترانه شستشویی بکنیم

 

عمر اندک و فرصت خموشی بسیار تلخ است سکوت، گفتگویی بکنیم

 

پوستر های «این چند کتاب» در راستای اجرای سیر‌های مطالعاتی و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه مفید به معرفی کتاب های مفید در حوزه های مختلف می پردازد که در مجموعه جدید آن به مناسبت ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را مورد نظر قرار داده است.

برای مشاهده پوستر معرفی این کتاب ها اینجا را ببینید.


برچسب‌ها:

 زوکربرگ، مالک فیس‌بوک هر سال یک چالش دارد. چالش او یک سال چینی یاد گرفتن بود و حالا نوبت به این رسیده که یک چالش درباره کتاب را تجربه کند. او در این تجربه‌ جدید، همه اعضای صفحه فیس‌إوکی‌اش را هم به این کار فراخوانده است. ۳۰ میلیون دنبال‌کننده او هم اگر فقط به این چالش جواب مثبت بدهند، بزرگ‌ترین باشگاه کتاب جهان تشکیل خواهد شد. 

این چالش به این صورت است که قرار است در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک کتاب خوانده شود.

 

واقعا کار فرهنگی آن هم از نوع کتاب قابل تقدیر است.خوب است ما هم در کشور یا شهر یا روستای خود همچنین تشکیلاتی داشتیم و در قالب حلقه های مطالعاتی از هر هفته از خواندن یک کتاب به زبان شیرین فارسی لذت می بردیم.به امید آن روز...

سایت پندار:
http://pendar.com/my-account/

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:
[ سه شنبه 23 دی 1393برچسب:پیشخوان کتاب,هر هفته یک کتاب,زوکربرگ,مالک فیسبوک,کتابخانه مسروری,, ] [ 18:2 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

خواندن کتاب ها به همگان توصیه می گردد.

 

 

برای اطلاع از خلاصه کتابهای بالا بر روی لوگوی نو رسیده ها در ستون سمت چپ وبلاگ کلیک نمایید

 


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, ] [ 16:26 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

عنوان کتاب

نویسنده

راه های درست نویسی و ویراستاری

ابوالفتح قهرمانی

بزرگ مرد کوچک

قنبرعلی بهارستانی

وقتی برای زندگی و وقتی برای مرگ

اریش ماریا رمارک

دختر بخت

ایزابل آلنده

جزیره اسرار آمیز

ژول ورن

هنرخوب زندگی کردن

آندره موروا

ویرانه های هوس

فریده نجفی

بارش های شهابی

تمیر حسن زاده

انعکاس آفتاب

عبدالرحیم سعیدی راد

فرار ازموصل

حسین نیری


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 21 دی 1393برچسب:نو رسیده ها,کتابهای تازه,تازه های کتاب,کتابخانه مسروری,, ] [ 17:10 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

 

این رمان با به تصویر كشیدن مرگ و مردگان آغاز می‌شود و تصويری سياه از روزهای جنگ را به نمايش می‌گذارد: انسان‌هایی كه در جست‌وجوی گمشده خود هستند، اجسادی كه پیدا می‌شوند و دنیای تاریكی كه جنگ برای انسان‌ها رقم زده است.

ارنست، شخصیت اول داستان، بعد از دو سال خدمت در ارتش روسیه، این امكان را می‌یابد كه سه هفته به مرخصی برود اما از آن‌جایی كه او تجربه لغو شدن مرخصی‌اش را در دفعات قبل داشته تصمیم می‌گيرد كه والدین خود را از این اتفاق مطلع نكند؛ با این هدف كه به آن‌ها امید واهی نداده باشد.

زمانی كه او به زادگاهش بازمی‌گردد با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شود كه باورش برای او سخت است...

توصیف كتاب «وقتی برای زندگی و وقتی برای مرگ» آمده: «این كتاب رمان گیرایی است كه گوشه‌ای از جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد. این رمان داستان انسان‌هایی كه سرباز می‌شوند نیست، بلكه داستان سربازانی است كه به تاثیر اكسیر جنگ و مرگ، غرور و جاه‌طلبی خود را از دست می‌دهند و دوباره انسان می‌شوند. توفیق قهرمانان این داستان كه می‌توانند در بحبوحه جنگ از لذت عشق و زندگی برخوردار شوند، نشانه قدرت روحی انسان در مقابله با افكار مربوط به شكست كامل خویش است

 

 

«وقتی برای زندگی و وقتی برای مرگ» نوشته اریش ماریا رمارک با ترحمه شریف لنكرانی در 400 صفحه و به بهای 120000ریال  از سوی انتشارات امیركبیر برای بار چهارم روانه بازار كتاب ایران شده است

 

 این کتاب زیبا رو می تونید از کتابخانه مسروری به امانت بگیرید


برچسب‌ها:

«برای این لحظه متشکرم» جنجالی ‌ترین و پرفروش‌ ترین کتاب سال 2014، در ایران منتشر شد.

به گزارش لیزنا، «برای این لحظه متشکرم» که با ترجمه‌ «ابوالفضل الله‌ دادی» و در نشر «به ‌نگار» منتشر شده است، روایت «والری تریرویلُر» بانوی اول سابق فرانسه از زندگی مشترک با «فرانسوا اولاند» رئیس‌ جمهور این کشور است. تریرویلُر در این کتاب نحوه فاش شدن رابطه مخفیانه اولاند با ژولی گیه بازیگر فرانسوی و تبعات آن را شرح داده است. علاوه بر این نویسنده به بیان پشت پرده‌ رفتارهای دولتمردان فرانسوی و نیز سیاستمدارانی همچون باراک اوباما پرداخته است. داستان رابطه مخفیانه فرانسوا اولاند و گیه كه انگیزه نویسنده برای نوشتن این كتاب جنجالی بوده  است، بخش مهمی از كتاب را تشكیل می‌ دهد

«برای این لحظه متشکرم» در 285 صفحه و به قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است


برچسب‌ها:

 

عنوان کتاب:دختر شینا: روایتی از زندگی همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر

تدوین: بهناز ضرابی زاده

اطلاعات نشر: تهران،شرکت انتشارات سوره مهر،1392

 

کتاب «دختر شینا» داستانی است از 24 سال زندگی صاحب خاطرات در کنار سردار ستار ابراهیمی. این کتاب از 19 فصل تشکیل شده و از کودکی او آغاز می شود، از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند. نویسنده که خودش هم یک زن است قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر می شود، به ازدواج او با سردار ابراهیمی سرک می کشد و همدم شب های تنهایی این زن و فرزندانش می شود.  این کتاب بیش از آنکه مجموعه ای از خاطرات پراکنده ی زندگی با یکی از سرداران شهید باشد، داستان است؛ از آن دسته داستان هایی که انسجام و به هم پیوستگی در آن موج می زند.

«دختر شینا» عاشقانه‌ای است که نسروده‌اند بلکه آن را زندگی کرده‌اند؛ عاشقانه‌ای فراتر از لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد، خسرو و شیرین، رومئو و ژولیت و هزاران تلاش دیگری که ادیبان و هنرمندان انجام دادند تا عاشقانه‌ای را بسرایند؛ اما نه؛ این یکی عاشقانه‌ای است که زندگی شده است.

«دختر شینا» داستان زندگی عاشقانه «قدم‌خیر محمدی» با «شهید حاج ستار ابراهیمی» است که می‌تواند سحر هزاران عشق مثلثی و مربعی سریال‌های صداوسیما و فیلم فارسی‌های سینمای امروز را برملا کند.

«دختر شینا» عاشقانه‌ای است که زندگی شده و نشان می‌دهد که سبک زندگی ایرانی شیوه پاک و عاشقانه زیستن و فداکاری و ایثار را در بالاترین جایگاه و کیفیت داراست و این سبک زندگی ما را در جنگ تحمیلی پیروز کرد و امروز ما را در جنگ نرم فاتح خواهد کرد.

اما این پیروزی نیازمند «دختر شینا»های دیگری است چراکه «دختر شینا» یکی از هزاران مروارید گنج جنگ است که با ذره بین قلم نویسنده‌ای توانا برای همگان به نمایش درآمده است

این کتاب زیبا رو می تونید از کتابخانه مسروری به امانت بگیرید!!!

 


برچسب‌ها:

  نام: مجموعه ۱۴ جلدی قصه های خیلی قشنگ

نویسندگان: محمود پوروهاب/مجید ملامحمدی

تصویرگر: حمیدرضا بیدقی

ناشر: کتاب های مهتاب-واحد کودک و نوجوان محراب قلم

یافتن کتاب هایی با درون مایه ی دینی همیشه دغدغه ی والدینی بوده که دل شان می خواسته این آموزه ها درست و به موقع و به دور از افراط و تفریط و یا ایجاد دلزدگی از دین در دسترس فرزندان شان قرار بگیرد . متاسفانه بسیاری از این کتاب ها با طرح مستقیم مضامینی چون بهشت و جهنم ٬ خدا و ابلیس ٬ خوبی و بدی ٬ جزا و پاداش و مسایلی از این دست شیرینی و پاکی روز های خوش کودکی را از بچه ها می گیرند و به جای آن ترس و اضطراب و خرافات و گاهی بی خیال شدن نسبت به خدایی که همیشه منتظر است تا ما نافرمانی کنیم و مجازات مان کند ! را جایگزین می کنند . مجموعه ی ۱۴ جلدی «قصه های خیلی قشنگ» به قلم محمود پوروهاب و مجید ملامحمدی با سبکی ساده و امروزی به دور از هر نوع بزرگ نمایی کاذب زندگی و سیره ی ائمه معصومین را به تصویر می کشد . فضاسازی داستان ها به گونه ای ست که کودک به راحتی می تواند با شخصیت های داستان همراهی و حتی همذات پنداری کند. در قسمتهایی از متن که واژه ای نامانوس با واژگان بچه های امروز استفاده شده است «یک شماره ی کوچک بالای واژه مورد نظر » کودک را به پاورقی کتاب هدایت می کند . هر کتاب شامل ۶ یا ۷ داستان کوتاه می باشد . 

کتاب کودک

یک داستان از کتاب مادر مسیحی من :

عماربن حیان و دوستش میهمان امام صادق هستند . روز قشنگی است . از پشت پنجره اتاق صدای بق بقو می آید . چند تا کبوتر روی سکوی کوچک حیاط نشسته اند . گاه و بی گاه بق بقو می کنند و به دنبال هم می دوند .عمار به دوست خود می گوید : « وای ... امروز چه روز دلپذیری ست ! ما چه قدر خوشبختیم که به مهمانی امام عزیزمان آمده ایم .»دوستش می خندد . صدای بق بقو دوباره بلند می شود . عمار به دوستش می گوید :«کاش پسرم اسماعیل را می آوردم . او خیلی امام را دوست دارد . جایش در اینجا خالی ست .»امام صادق با یک سینی میوه به اتاق می آید . سینی را جلو آنها می گذارد و مثل برادر در کنارشان می نشیند و به درد دلشان گوش می دهد .عمار کمی از اینجا و آنجا حرف می زند و بعد می گوید :«می خواستم اسماعیل را بیاورم . او خیلی به شما علاقه دارد !»لب های امام صادق پر از لبخند می شود . عمار ادامه می دهد : «واقعا پسر با ادبی است . به من خیلی نیکی می کند . همیشه کمکم می کند . اخلاقش هم خیلی خوب است .»امام صادق بیشتر خوشحال می شود و می گوید:«من پسرت اسماعیل را دوست داشتم ٬ اما حالا که گفتی به تو نیکی می کند او را بیشتر از قبل دوست دارم .»عمار و دوستش خوشحال می شوند . یکی از کبوترها سرش را از لای پنجره می آورد داخل و بلندتر از قبل بق بقو می کند

این کتاب زیبا رو می تونید از کتابخانه مسروری به امانت بگیرید!!!


برچسب‌ها:

 مردم دیارم چقدر مهربانند !

 

دیدند کفش ندارم برایم پاپوش دوختند،

 

دیدند سرما میخورم سرم کلاه گذاشتند


و چون برایم تنگ بود کلاه گشادتری سرم گذاشتند

 

و دیدند هوا گرم شد، پس کلاهم را برداشتند

 

و چون دیدند لباسم کهنه و پاره است به من وصله چسباندند

 

و چون از رفتارم فهمیدند که سواد ندارم محبت کردند و حسابم را رسیدند .

 

خواستم در این مهربانکده خانه بسازم، نانم را آجر کردند گفتند کلبه بساز . . .

 

می بینید عجب روزگار جالبیست،مرغمان تخم نمی گذارد ولی هر روز گاومان می زاید!

 

شاید حکمتی دران نهفته که خود ماهم نمیدانیم و

 

شاید هم نباید بدانیم...

 

علاقمندان به کتابخوانی می توانند کتاب اخلاق معاشرت و آیین دوستی و اخلاق درخانه و اخلاق کارمندی را از کتابخانه مسروری به امانت گرفته و در روابط خود با دوستان و اقوام خود تجدید نظر نمایند.


برچسب‌ها:

 

 

 

کتاب زیبای «روی دست آسمان»، اثر حجة الاسلام و المسلمین دکتر مهدی خدامیان آرانی،
 
 گزارشی از حوادث مربوط به «غدیرخم» و پس از آن است. این اثر قصد دارد تصویری واضح از
 
 غدیرخم در ذهن خوانندگان ایجاد کند و آن‎ها را با حوادثی که در سال آخر زندگانی پیامبر
 

 

اسلام صلی الله علیه و آله رخداد نمود آشنا سازد.
 
 اعضای محترم می توانند در آستانه عید سعید غدیر خم کتاب "روی دست آسمان" را از کتابخانه
 
 
مسروری به  مانت بگیرند.
 

برچسب‌ها:
[ شنبه 19 مهر 1393برچسب:, ] [ 17:54 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 از بررســی 961 کتاب چاپ اول منتشرشــده در هفته گذشــته که در سایت خانه کتاب ثبت شده اند، برترین های کتاب بدین قرارند:

کم شمارگان ترین کتاب: 100 نسخه

پرشمارگان ترین کتاب: 21000 نسخه

کم صفحه ترین کتاب: 6 صفحه

پرصفحه ترین کتاب: 1440 صفحه

ارزان ترین کتاب: 6000 ريال

گران ترین کتاب: 1500000 ريال

پرکارتریــن ناشــران: انتشــارات مهرپويامهــراس و انتشــارات اميركبير
 

برچسب‌ها:

 

 

کتاب «بابا نظر» در برگیرنده خاطرات شفاهی شهید محمدحسن نظرنژاد در مصاحبه با حسین بیضایی است.

این اثر توسط مصطفی رحیمی تدوین و به همت احمد دهقان ویرایش شده است. شهید محمد حسن نظرنژاد، جانباز 95 درصد با 140 ماه حضور در جبهه‌های جنگ، سال 1375 به شهادت رسیده است.


اعضای محترم کتاب بسیار خواندنی با با نظر را از کتابخانه به امانت بگیرید


 


برچسب‌ها:
[ دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب:بابا نظر,سوره مهر,خاطرات بابانظر,کتابخانه مسروری,, ] [ 17:46 ] [ حسین ملکوتی اصل ]

 

کتــاب »اسـلـام و تعلیــم و تربیــت « با عنــوان فرعی تربیــت، نوشــته دکتــر ســید محمــد باقــر حجتــی 

اســت. موضــوع تربیــت و تعلیم و روشهــای آن از دیربــاز توجه بشــر را بــه خود معطوف داشــته و در 

 
تمــام دوره هــا هــم در زندگــی انســانها موثــر بوده اســت. دانشــمندان اسـلـامی هــم در ایــن زمینــه 
 
بســیار کوشــیده و در باب تعلیــم و تربیت، نظرات فراوانــی بیان کرده اند. این محققــان، اصلی ترین 
 
منبــع خــود را قــرآن کریــم و روایــات و احادیــث رســیده از جانــب پیامبــر گرامــی اســلام)ص( قــرار داده
 
انــد. در ایران هم شــماری از دانشــمندان به نــگارش کتابهایــی در ایــن باره همــت گماشــته اند کــه از آن
 
جمله دکتر ســید محمد باقر حجتی اســت. اودر این کتاب درباره دین و نقش آن در تعلیــم و تربیــت ســخن
 
 
گفته و بــه تربیت و اقســام آن اعــم از تربیت بدنى، تربیت عقل، تربیت روح و تربیتهماهنگ پرداخته است.
 
 
حقوق کودک  در اســلام، نیازهــاى کــودک، نیازمندیهــاى روانى کودک، وفــاى به عهد کودک، تربیت دختران،
 
 
رعایتمســاوات میان کودکان در تعلیم و تربیت، اهمیــت تربیــت اخلاقى و عوامل و انگیزه هــاى اخلاقى
 
 
از دیگر بخشهای مهــم ایــن کتابند.کتــاب »اسـلـام وتعلیــم و تربیــت« را دفتــر نشــر فرهنگ اســلامی
 
 
منتشــر کرده است.
 
اعضای محترم می توانند کتاب اسلام و تعلیم و تربیت را از کتابخانه مسروری به امانت بگیرند و از مطالب مفید آن بهره مند گردند.

برچسب‌ها:
درباره وبلاگ

سال تاسیس:1392------------------------------- تعداد کتاب:5500 نسخه-------------------------- تعداد عضو:400 نفر-------------------------------- ساعات کار:8الی13/30 و 17 الی 19----------- شماره تماس:42543479------------------------- نمابر:45243478---------------------------------------------------------- امکانات----------------------- 1- بخش نشریات------------------------------------ 2- دسترسی به پایگاه نمایه مشتمل بر میلیونها مقاله جهت استفاده دانشجویان و محققان--------------------- 3-متصل به نرم افزار کتابخانه ای تحت وب سامان(با عضویت در کتابخانه از تمامی کتابخانه های سراسر کشور استفاده نمایید)------------------------------- 4- کافی نت (اینترنت پرسرعت ) با تخفیف ویژه اعضا 5-بخش مجزای کودک و نوجوان با انواع سرگرمی ها 6- سالن مطالعه برای برادران و خواهران با ظرفیت 300 نفر
نويسندگان
لینک دوستان



برای آگاهی از تازه های کتاب کلیک کنید

 سخنان ویزه

 
 

جریان فکری شهید مطهری

در زمان حیات آن شهید، کسانى
که او را مى‌شناختند، زیاد نبودند
و کسانى که به عمق برجستگى
و نورانیت فکرى او آشنا بودند،
بازهم کمتر بودند؛ اما امروز در
محیط ذهنى انقلاب،
جریان فکرىشهید مطهرى،
جریان ممتازى است.
این کتابها و مباحث و گفتارهایى
که آن عالم دلسوز و مؤید من
عند الله، به آن‌ها پرداخته است
چه مباحث اجتماعى، چه
مباحث فکرى، چه مباحث عمومى
و چه مباحث فلسفى خاص یکایک
آن‌ها، براى جامعه لازم و حیاتى
است. البته از این کتابها، همه
نمى‌توانند استفاده کنند سطح
خاصى دارد اما مى‌شود کارى کرد
که از این مطالب، همه‌ى جامعه و
جوانان ما استفاده کنند.|


 سخنرانى در دیدار با گروه کثیرى
از معلمان و مسئولان امور فرهنگى
کشور و جمعى از کارگران، به
مناسبت روز معلم و روز جهانى
کارگر۱۲/ ۰۲/ ۱۳۶۹

 ------------------------------

باید پدران و مادران ، بچه ها را
از اول با کتاب محشور و مأنوس
بکنند. حتی باید بچه های کوچک
با کتاب انس پیدا کنند.
بچه هایمان را هم از
اول کودکی عادت بدهیم که
کتاب بخوانند؛
مثلاً وقتی می خواهند بخوابند،
کتاب بخوانند و بخوابند.
وقتی که ایام روز فراغتی هست،
یا مثلاً روز جمعه ای که بازی
می کنند، بخشی از آن را
حتماً برای کتاب قرار بدهند.
در تابستان ها که بچه ها
و جوانان تعطیل هستند،
حتماً کتاب بخوانند؛
کتاب هایی را معین کنند،
بخوانند و تمام کنند.

  

پرداخت آنلاین

برای کمک به انجمن خیرین کتابخانه ساز استان خراسان رضوی روی تصویر زیر کلیک کنید

 

شماره حساب : 47979797/02 بانک ملت

 

 

مدیریت

 

 

نهاد

 

 

اداره

 

 

 

اتوماسيون اينترانت

 

اتوماسيون اينترنت

 

سامانه آمار

 

کتابخوانان

 

 

کتاب من

 

 

 ايميل

 

كتابخانه ديجيتال

 

خیرین

 

اطلس

 

 

 

ايران نمايه